بازگشت به صفحه کامل
در نشست هم اندیشی زکات در میبد مطرح شد:

جمع آوری بیش از یک میلیارد و 421 میلیون ریال زکات در میبد


نشست هم اندیشی زکات با حضور جمعی از مسوولین، کشاورزان و عمده مالکین شهر بفروئیه، به میزبانی مرکز نیکوکاری بفروئیه برگزار گردید.

به گزارش میبد خبر، در ابتدای این نشست، " محمد اسماعیلی" بخشدار بفروئیه ضمن تشکر و قدردانی از مسوولین مرکز نیکوکاری بفروئیه، گفت: این مرکز از بدو تاسیس تا کنون فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خوبی داشته که قابل توجه است؛ اما در شرایط کنونی بعلت ورود تکنولوژیهای جدید ارتباطی و درگیر شدن جوانان و نوجوانان در فضاهای مجازی، خانواده ها با مشکلات عدیده ای به لحاظ فرهنگی و اجتماعی از قبیل طلاق، افسردگی، بیماریهای اعصاب و روان، مواجه هستند، و دلیل آن شاید بیشتر به خاطر این باشد که ارتباطات در فضای مجازی جایگزین ارتباطات خانوادگی شده است.

" اسماعیلی" در ادامه صحبتهای خود به تشکیل اتاق فکر در مرکز نیکوکاری و رصد مشکلات شهر اشاره کرد و افزود: با مشارکت نخبگان و خیرین محله و برگزاری جلسات و پیگیریهای لازم، می توانیم به راهکارهای عملی خوبی در جهت پیشگیری از بسیاری مشکلات خانواده ها دست یابیم.

بخشدار شهر بفروئیه در ادامه خاطرنشان کرد: وضعیت پیش روی ما خیلی مناسب نیست و اگر چشمان خود را ببندیم و  نسبت وضعیت محیط خود بی تفاوت باشیم، با توجه تهاجمات فرهنگی و اجتماعی و جنگ نرمی که دشمن در حال پیاده سازی آن است، فردای جبران ناپذیری در پیش خواهیم داشت و باید جوابگو باشیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کمیته امداد حضرت امام(ره) وامهای خوبی با بهره پایین پرداخت می کند که در این راستا با تقویت و احیاء مشاغل خانگی مانند کاربافی، زیلوبافی، تابلو فرش و.... وهمچنین ایجاد بازار فروش مناسب برای خانواده ها، ضمن ایجاد اشتغال برای خانواده های نیازمند،می توانیم منبع درآمد خوبی را جهت آن عزیزان فراهم نمائیم.

در ادامه این نشست،"حسین زین الدینی" مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان میبد نیز، ضمن تقدیر و تشکر از مرکز نیکوکاری بفروئیه به خاطر میزبانی و مهیا نمودن شرایط برای برگزاری این جلسه، به فعالیتهای آن مرکز اشاره کرد و گفت: مرکز نیکوکاری بفروئیه از مرداد ماه 93 فعالیت خود را آغاز کرد و در طول این مدت خدمات شایانی را به نیازمندان شهر بفروئیه ارائه نموده است.

"زین الدینی" افزود: یکی از برنامه های مرکز در بدو امر، شبکه سازی، تعیین محدوده جغرافیایی و شناسایی کوچه های شهر بفروئیه بوده و در قبال آن افرادی از زن و مرد به عنوان امداد یار از هر کوچه انتخاب تا جهت شناسایی نیازمندان و  بررسی مشکلات آنها، کمک کار مرکز نیکوکاری باشند. 

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 176 امدادیار زن و 106 امدادیار مرد بعنوان پل ارتباطی مرکز و نیازمندان محله، نقش بسزایی در رسیدگی به محرومان ایفا می کنند، تصریح کرد: در مدت زمان فعالیت مرکز، یک هزار 535 نفر از خدمات این مرکز بهره مند شده اند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) میبد اذعان داشت: مرکز نیکوکاری بفروئیه از شروع فعالیت خود تا تاکنون، بیش از 3 میلیارد و 400 میلیون ریال گردش مالی داشته و از این اعتبار جهت امور نیازمندان بفروئیه در زمینه کمک معیشت، جهیزیه، درمان، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت و تعمیر مسکن محرومان هزینه گردیده است.

"زین الدینی" در بخشی دیگری از صحبتهای خود به بحث زکات پرداخت و خاطرنشان کرد: موضوع زکات به عنوان یک امر الهی، چند سالی است با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به عنوان قانون در مجلس شورای اسلامی مصوب و به تایید شورای نگهبان رسیده است و از زمان ابلاغ این قانون، فعالیتهای خوبی در شهرستان، با هدف خدمت به محرومان صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: طی سال 93 بیش از یک میلیارد و 421 میلیون ریال زکات واجب و مستحبی در سطح شهرستان جمع آوری گردیده که از این میزان، 950 میلیون ریال آن جهت پروژه های عام المنفعه مانند مسجد، حسینیه، آب انبار، مدرسه، خانه عالم و احیاء قنات( که ازمبلغ مذکور 600 میلیون ریال آن زکات واجب و 890 میلیون ریال آن زکات مستحبی بوده است) و 471 میلیون ریال نیز بعنوان زکات مستحبی، صرف امور معیشتی، درمان و جهیزیه نیازمندان شهرستان شده است.

در بخشی دیگری از این نشست، حجه الاسلام "سید اسماعیل میرجعفری" یکی از روحانیون فعال در امر زکات گفت: مشکلات اجتماعی و فرهنگی که در جامعه با آن روبرو هستیم، به دلیل آن است که اصل ارتباطات اجتماعی ما درست نیست و اساس آن به خاطر این است که ارتباط با خدا در میان جامعه کم رنگ شده است.

وی افزود: اگر به باطن خود رجوع کنیم به جز وابستگی و تعلقات دنیایی چیز دیگری در قلب و دلمان جای ندارد وبایستی خداوند هم در زندگی ما جایگاهی داشته باشد و اگر این ارتباط شکل گرفت،  یقینا خیلی از مشکلات ما (از قبیل مشکلات روحی و روانی و افسردگی) کمتر خواهد شد.

" میرجعفری" در ادامه صحبتهای خود به بحث زکات و انفاق به عنوان بزرگترین پشتوانه برای آرامش فکری و روحی انسان اشاره کرد و تصریح نمود: خدا در قران می فرماید:" شیطان به بشر وعده فقر میدهد" و به وی می گوید به بچه یتیم کمک نکن، خمس و زکات نده و در راه خدا و خدمت به خلق انفاق نکن؛ و یقینا پیروی از راه شیطان به جز بدبختی و گرفتاری چیزی یگر برای بشر در پی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: مبلغ جمع آوری شده زکات واجب در شهرستان با توجه به شرایط خاص، خیلی قابل توجه نیست، ولی هر چه از دل زمین می روید(به جز مواردی که زود فاسد می شود)، می تواند بخشی از آن بعنوان زکات مستحبی در جهت خدمت به نیازمندان صرف گردد.

حجه الاسلام میرجعفری با بیان داستانی از زندگی حضرت علی (ع)، گفت: نباید منتظر بمانیم که افراد محتاج جهت کمک به ما مراجعه نمایند، بلکه ما باید برای امدادرسانی به سوی آنها حرکت نمائیم؛ چرا که اگر منتظر بمانیم که فرد برای کمک به ما مراجعه نماید، این کمک اجری ندارد، چون فرد به بهای آبرویش از ما درخواست کمک ناچیزی کرده است.

میرجعفری اضافه کرد: هر قدم خیری که انسان بر میدارد، 75 هزار ملک وی را در این راه همراهی می کنند و یک ساعت وقت گذاشتن برای فرد نیازمند، معادل دو ماه اعتکاف، ثواب دارد؛ فلذا اگر توکل به خدا وجود داشته باشد و خداوند را روزی رسان بدانیم، با بخشش مال نه نتها دارایی ما کم نمی شود، بلکه روز به روز بر برکت آن افزود خواهد شد.  

گفتنی است؛ تشکیل اتاق فکر در مرکز نیکوکاری با حضور نخبگان مادی ومعنوی شهر، دعوت از متخصصین رشته های مختلف اعم از پزشکی، حقوقی و مشاورین مذهبی جهت ارائه خدمات به محرومان و شناسایی خیرین شهر، از جمله مصوبات این نشست بود.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.