بازگشت به صفحه کامل
شاعر آیینی میبد:

جرقه‌های شعر را از مرحوم چایچیان دریافت کردم/اشعار حسان جوششی بود


شاعر آیینی شهرستان میبد با بیان اینکه مرحوم چایچیان شاعر دلسوخته اهل‌بیت (ع) بود، گفت: اولین جرقه‌های سرودن شعر را از مرحوم چایچیان دریافت کردم.

به گزارش میبد خبر به نقل از مهر، محمدوحید کریم بیکی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مرحوم «حسان» دلسوخته واقعی و عاشق حقیقی اهل‌بیت (ع) بود و این موضوع تأثیر مهمی در موفقیت و برجستگی این شاعر داشته است، اظهار داشت: باید سیره و منش حسان، سرلوحه و الگوی شعرای آیینی و مداحان قرار گیرد.

وی بیان کرد: در همان دوران کودکی مرحوم پدرم چندین کتاب برایم خرید که یکی از آنها مربوط به زندگی سیاسی شهید نواب صفوی و دیگری اشعار آیینی استاد حبیب‌الله چایچیان متخلص به حسان بود.

کریم بیکی عنوان کرد: در واقع اولین جرقه‌های شعری و آشنایی با شعر آیینی را از ابیات جانسوز مرحوم حسان دریافت کردم و هنوز اولین بیت از اولین شعری که از کتاب ایشان در ذهنم نشست را با این عبارات به یاد دارم که: «خیمه ها می سوزد و شمع شب تارم شده/ در شب بیماریم آتش پرستارم شده»، «ما که خود از سوز دل آتش به جان افتاده ایم/ از چه دیگر شعله ها یار دل زارم شده».

وی خاطرنشان کرد: البته بعدها با مرحوم محمدرضا آغاسی آشنا شدم که سروده‌ها و سبک حماسی اشعار آن مرحوم نیز چراغ راه دیگری در مسیر شعرم روشن کرد.

این شاعر آیینی استان یزد بیان کرد: زبان شعری مرحوم چایچیان برآمده از سوز دل و عشق وافر به اهل‌بیت (ع) بود و در حقیقت می‌توان گفت بیشتر از آنکه حسان برای سرودن شعر کوشش کرده باشد، اشعار آیینی و عاشورایی به واسطه ایشان جوشش کرده و ماندگار شده است.

عضو انجمن شعر و ادب شهرستان میبد با بیان اینکه در حقیقت وقتی سروده‌ای ناشی از یک الهام باشد و از وجود انسان جوشش نماید بر دل می نشیند، گفت: آن مرحوم دلسوخته واقعی و عاشق حقیقی اهل‌بیت (ع) بود و این موضوع تأثیر مهمی در موفقیت و برجستگی آن شاعر داشته است که این بیت از ایشان که «ای فلک جان مرا هر چند می‌خواهی بسوز/ مدتی هست از قضا دل سوختن کارم شده»، گواهی بر این ادعاست.

کریم‎‌بیکی ادامه داد: مرحوم حسان عمری را با حبّ اهل‌بیت (ع) و عشق به امام حسین (ع) زندگی کرد و نتوانست همه‌ این عشق و محبت را در سینه پنهان کند و بخشی از آن را در قالب شعر به جامعه منتقل می‌کرد.

وی افزود: بیشتر نوحه‌ها و اشعار آیینی که از سال‌ها پیش در مراسم عزاداری‌ به ویژه دسته‌جات سنتی سینه زن قرائت می‌شود، از اشعار و ابیات سروده شده توسط مرحوم چایچیان است.

کریم‌بیکی یادآور شد: تا آنجا که اطلاع دارم، ارتباط با علما و ارادت خاص به خاندان عصمت و طهارت (ع) از ویژگی‌های آن شاعر فقید بوده که این موارد، محبت وی را در دل اهل علم و ادب نشانده است.

وی تصریح کرد: امروز که این شاعر ولایی پس از عمری ارادت به چهارده معصوم (ع)، غزل هجرت به آخرت را سروده است، سیره و منش او باید سرلوحه و الگوی شعرای آیینی و مداحان  گیرد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.