بازگشت به صفحه کامل
کارشناس مسائل اقتصادی کشور:

تورم صفر به معنای کاهش قدرت خرید مردم در شب عید است/ کشور دچار تورم رکودی است


کارشناس مسائل اقتصادی کشورمان یادآور شد: امروز در کشور دچار تورم رکودی شده ایم. همواره در کشورهای دیگر تورم همراه با رونق است، اما امروز قدرت خرید مردم در کشور ما نسبت به گذشته کاهش یافته است.

 به گزارش یزدرسا به نقل از دانا ،مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی کشورمان  در خصوص ادعای مطرح شده از سوی رئیس جمهور مبنی بر تورم صفر درصد در بهمن ماه سال جاری، اظهار داشت: نحوه محاسبه تورم به گونه ای است که این آمار معمولا به صورت سالانه محاسبه می شود و حتی می توان آن را به صورت فصلی نیز مورد محاسبه قرار داد، اما تابحال احتساب تورم بصورت ماهانه ندیده و نمی دانم رئیس جمهور بر اساس چه مبنا و معیاری نرخ تورم بهمن ماه را اینگونه اعلام کرده است.



این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: نرخ تورم نسبت به دوران گذشته کاهش چشمگیری داشته است. آقای احمدی نژاد اقتصاد کشور را به آقای روحانی با تورم 40 درصد تحویل داد، اما در دوره فعلی تورم به زیر 20 درصد کاهش یافته و این یک شاهکار در دولت یازدهم است. حالا اینکه تورم 50 درصد کاهش یافته اقدام مناسبی است اما کاهش نرخ تورم در ماه های پایانی سال نشان دهنده کاهش قدرت خرید مردم است.



وی در ادامه افزود: در گذشته در ماه های پایانی سال به خصوص در اسفند ماه به واسطه فرارسیدن سال نو و خرید مردم، تورم افزایش می یافت اما امروز مردم نسبت به قبل از قانون هدفمندی یارانه ها فقیرتر شده اند و قدرت خرید آنها از دست رفته است. بنابراین تورم هم اگر به صفر رسیده به این معناست که مردم قدرت خرید کالا ندارند؛ تقاضا که کاهش یابد قیمت ها نیز کاهش یافت و تورم اینگونه است که صفر می شود.



کارشناس مسائل اقتصادی کشورمان یادآور شد: امروز در کشور دچار تورم رکودی شده ایم. همواره در کشورهای دیگر تورم همراه با رونق است، اما امروز قدرت خرید مردم در کشور ما نسبت به گذشته کاهش یافته است. از سوی دیگر در کشورهای دیگر وقتی قیمت ها بالا می رود، تولید نیز افزایش می یابد و به همین دلیل با افزایش کارگر بیشتر، اولا تولید کننده به سودآوری بیشتر می اندیشد و از طرف دیگر نیز نرخ بیکاری در جامعه کاهش می یابد.



وی در پاسخ به این سوال که آیا کشور از رکورد خارج شده است یا خیر، اظهار داشت: ادعای دولت در خصوص خروج از رکود درست است. وقتی امروز از نرخ های منفی گذشته بیرون آمده و به سمت رشد اقتصادی حرکت کردیم، این بدان معناست که از رکود خارج شده ایم. یکی از اقدامات خوب دولت یازدهم همین بود که اقتصاد را از رشد منفی به رشد مثبت تغییر داد. امیدوار هم هستیم دولت یازدهم همین روند را ادامه دهد.



تقوی در بخش پایانی اظهارات خود درباره پاسکاری دولت و مجلس در زمینه حذف یارانه ثروتمندان، اظهار داشت: دولت باید ثروتمندان را از طرق مختلف شناسایی کند. برخی را از طریق سیستم مالیاتی، برخی از طریق دارایی های ثبتی و ... باید شناسایی شده و از دریافت یارانه حذف شوند.


انتهای پیام/ص




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.