بازگشت به صفحه کامل
رئیس بهزیستی میبد:

تشکیل 199 پرونده در اورژانس اجتماعی میبد/ اعتیاد و نداشتن مهارت‌های زندگی در صدر آسیب‌های اجتماعی هستند


رئیس اداره بهزیستی میبد با اشاره به تشکیل 199 پرونده در 9 ماهه سال جاری در اورژانس اجتماعی بیان داشت: اعتیاد و نداشتن مهارت‌ های زندگی در صدر آسیب‌های اجتماعی در میبد هستند.

سید محسن فلاح رئیس بهزیستی میبد در گفتگو با خبرنگار میبد خبر درباره روند شکل گیری اورژانس اجتماعی بیان داشت: یکی از معضلاتی که امروزه در جوامع با آن روبرو هستیم، به طور کلی آسیب های اجتماعی نامیده می شوند که متاسفانه روز به روز هم افزاش می یابند. 

وی افزود: بهزیستی بعنوان متولی سلامت اجتماعی در توانمند سازی افراد در معرض آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنان به زندگی سالم نقش موثری دارد.

فلاح با بیان اینکه اوژانس اجتماعی میبد در استان جایگاه دوم را دارد، ابراز داشت: اورژانس اجتماعی شهرستان میبد در سال 1388 با هدف  کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی راه اندازی شد در ابتدا 3 نیرو در این مرکز فعالیت می کرند که در حال حاضر این تعداد به 6 نفر رسیده است. با توجه به تلاش پرسنل و پیگیرهای صورت گرفته اورژانس اجتماعی میبد از سطح3 به سطح 2 ارتقا یافته است.

رئیس بهزیستی میبد در مورد فعالیتهای اورژانس اجتماعی اظهار داشت: مداخله در بحرانی های فردی، خانوادگیو اجتماعی(مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی(123)، خدمات سیار اورژانس اجتماعی و پایگاه اورژانس اجتماعی بعنوان پایگاه خدمات اجتماعی از جمله فعالیتهای اصلی این مرکز می باشد.

وی مهمترین ویژگی اوژانس اجتماعی را ارائه خدمات اجتماعی دانست و گفت: «تخصصی بودن»، «به موقع بودن» و «در دسترس بودن» مد نظر قرار گرفته است تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی محدود به زمان و مکان نشده و رویکرد فعال جایگزین رویکرد غیر فعال شود و اجتماع(جامعه)محوری در برنامه ها عملیاتی شود. این برنامه استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی(نیروی انسانی)، کاهش دیوان سالاری اداری،تجمیع خدمات، هماهنگی بین واحدها، جامعیت، فراگیری را در پی دارد.

فلاح کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی، در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی بهزیستی به آحاد جامعه، ارتقاء توانمندی های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق خدمات تخصصی و به موقع، ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمانهای غیر دولتی، جایگزینی مداخلات روانی اجتماعی قبل از مداخلات قضائی انتظامی، انجام مداخلات روانی اجتماعی در کنار مداخلات قضائی و قضا زدایی و پیشگیری از جرم را مهمترین اهداف تشکیل اورژانس اجتماعی بر شمرد.

رئیس بهزیستی میبد در مورد گروههای هدف این مرکز بیان داشت: افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خود کشی داشته یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی و کار، همسران و کودکان آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل، سالمندان و معلولین آزار دیده و سایر افراد که در کلیه سنین در شرایط بحرانی ویژه قرار دارند مشومل دریافت خدمات اورژانس اجتماعی هستند.

فلاح با بیان اینکه اقدامات اجرایی شامل پذیرش، خدمات تخصصی، ترخیص و پیگیری پس از ترخیص می باشد، عنوان داشت: پذیرش به دو صورت خود معرف و ارجاعی می باشد. در پذیرش ارجاعی فرد توسط خط اورژانس اجتماعی 123، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، سایر مراکز بهزیستی، مراجع قضائی، نیروی انتظامی و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی معرفی می شود.

وی خدمات مددکاری، روان شناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی، آموزشی، روانپزشکی و پزشکی و ارائه خدمات به دو صورت غیر اقامتی و یا نگهداری موقت را از جمله خدمات تخصصی این مرکز بیان کرد.

فلاح با اشاره به اینکه پس از ترخیص فرد آسیب دیده اجتماعی پیگیری ها ادامه دارد، ابراز داشت: مدد کار اجتماعی مرکز موظف است پس از ترخیص پیگیری لازم را به طرق علمی و مصوب انجام دهد.

رئیس بهزیستی میبد در ادامه با اشاره به اینکه در 9 ماهه نخست سال جاری 199 پرونده در اورژانس اجتماعی میبد تشکیل شده بیان داشت: از این آمار 68 مرد، 81 زن و 50 زن و شوهر پذیرش شده اند که از این تعداد 29 مورد بصورت خود معرف و 170 مورد نیز از طرف دادگستری معرفی شده اند.

وی ادامه داد: بر اساس دادخواست 36 مورد الزام به تمکین، 88 مورد مربوط به طلاق، 46 مورد مربوط به طلاق توافقی و 29 مورد مربوط به اختلاف خانوادگی بوده است. از این تعداد زنان 138 نفر بومی و 61 نفر غیر بومی بوده اند. در رابطه با مردان نیز 142 نفر بومی و 57 نفر غیر بومی هستند.

فلاح در مورد این آمار بر اساس اختلافات موجود بین زوجین عنوان داشت: از آمار مذکور اختلالات روان پزشکی 46 مورد، اعتیاد 40 مورد، عدم مهارت زندگی 59 مورد، روابط فرا زناشویی 27 مورد و عدم تفاهم اخلاقی 11 مورد از اختلافات ایجاد شده بین زوجین را تشکیل می دهند.

وی در مورد اقدامات انجام گرفته توسط اوژانس اجتماعی میبد گفت: به طور متوسط برای هر خانواده 4 جلسه مشاوره برگزار شده که پس از نتیجه گیری از این آمار 62 مورد سازش صورت گرفته و مابقی نیز یا در دست اقدام بوده یا به عدم همکاری و عدم سازش ختم شده است.

رئیس بهزیستی میبد در ادامه عنوان داشت: اداره بهزیستی میبد با توجه به ضرورت آموزشهای قبل از ازدواج و همچنین انتخاب صحیح و درست جوانان اقدام به برگزاری آموزش دانشنامه ازدواج در سطح مدارس، مساجد، پایگاههای بسیج و جوانان متقاضی از سنین 14 سال اقدام کرده که هزار و 250 نفر در این کارگاهها به مدت 8 ساعت بعنوان دوره مقدماتی شرکت کردند و در ادامه نیز کسانیکه مایل به گذراندن دوره کامل به مدت 24 ساعت هستند می توانند برای اموزش اقدام کنند. در این راستا بهزیستی میبد همچنین اقدام به اجرای آموزش خانواده حین ازدواج کرده است. بطور کلی زوج هایی که ازدواج می کنند قبل از اخذ سند ازدواج باید گواهی 6 ساعت آموزش خانواده ببینند و خوشبختانه نزدیک به 90 درصد از ازدواجهای امسال با شرکت در این کارگاههای آموزشی شکل گرفته و در سال جاری رشد طلاق نداشته ایم. امیدواریم با این آموزشها بتوانیم در راستای کاهش طلاق و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گام برداریم.

فلاح در مورد اورژانس سیار اجتماعی میبد نیز بیان داشت: این واحد سیار هر روز طبق برنامه و در ساعات اداری در خیابانهای اصلی، چهار راههای پر تردد، بیمارستان، دادگستری و محلات با جمعیت بالا حضور می یابد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در شهرستان 200 معلول نیازمند و حدود 500 زن سرپرست خانوار و بد سرپرست وجود دارند از همشهریان خیر و نیکوکار شهرستان درخواست داشت تا جهت مشارکت در رفع نیاز این عزیزان کمکهای نقدی خود را به شماره حساب 2163455805006 بانک کشاورزی ویژه هدایای خاص واریز یا به صورت نقد یا چک به این اداره تحویل دهند.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.