بازگشت به صفحه کامل

عامل توسعه خوشه زیلو تشریح کرد

ترسیم چشم انداز 3ساله برای توسعه «مهد زیلوی کشور»/خوشه زیلو روح دوباره‌ای به کالبد این هنر می‌دمد


عامل توسعه خوشه زیلو گفت: هدف پروژه خوشه زیلو، توسعه هنر صنعت زیلو است. یعنی ما می خواهیم ظرفیت موجود را هم از لحاظ تعداد واحدهای فعال و هم از لحاظ ارتباطات بین آن‌ها و اثربخشی این ارتباطات گسترش بدهیم.

به گزارش میبد خبر، عامل توسعه خوشه زیلو در تشریح پروژه توسعه  خوشه زیلو گفت: همه ما دغدغه توسعه هنر صنعت زیلو را داریم اما این توسعه قاعدتاً باید روشمند و مبتنی بر تجارب ‌باشد. یکی از روش‌های توسعه نیز توسعه خوشه‌ای است که لازمه آن این است که تعدادی از کسب و کارها در یک منطقه جغرافیایی متمرکز شده باشند و این کسب و کارها با چالش‌ها و فرصت‌های یکسانی روبرو باشند.

 «محمدرضا دهقانی»  افزود: ما در مورد زیلو خوشبختانه این شرایط را داریم و اکثر هنرمندان زیلوباف در میبد متمرکز هستند و همه آن‌ها یک محصول واحد تولید می‌کنند. لذا ما این شرایط را داریم که با توسعه خوشه‌ای این هنر صنعت را توسعه بدهیم.

وی تأکید کرد: وقتی می‌گوییم خوشه منظور ما تمام کسانی هستند که در حوزه هنر زیلوبافی و در این منطقه جغرافیایی میبد، اردکان،عقدا، ندوشن و ... فعالیت می‌کنند. منظور ما تمام افراد اعم از زیلوباف، کسانی که دستگاه های را تأمین می‌کنند،  تأمین کننده مواد اولیه، فروشنده ها، مراکز دانشگاهی و همچنین اداراتی است که در این موضوع کار می‌کنند.

 این مقام مسئول بیان داشت: هدف پروژه ما توسعه خوشه زیلو است یعنی ما می خواهیم ظرفیت موجود را هم از لحاظ تعداد واحدهای فعال و هم از لحاظ ارتباطات بین آن‌ها و اثربخشی این ارتباطات گسترش بدهیم.

عامل توسعه خوشه زيلو اعلام کرد: از ابتدای سال ۹۷ بر اساس الگوی توسعه خوشه‌ای ما مطالعات شناختی خوشه زیلو را آغاز کردیم و بعد از این مطالعات استراتژی با چشم انداز توسعه خوشه‌ای را برای سه سال آینده ترسیم کردیم. نهایتاً در دهم آذر ۹۷ یعنی بلافاصله بعد از ثبت میبد به عنوان شهر جهاني زیلو، طرح خوشه زیلو نیز عملاً آغاز به کار کرد.

وی در مورد چشم انداز خوشه زیلو نیز گفت: امیدواریم که بعد از ۳ سال این پروژه باعث شده باشد که این کسب و کار به اندازه کافی در میبد توسعه پیدا کند تا بتوانیم خوشه زیلو را یک خوشه توسعه یافته تلقی کنیم.

 دهقانی بیان داشت: به طور رسمی شرکت شهرک های صنعتی استان یزد مسئولیت انجام پروژه خوشه زیلو را بر عهده دارد اما به لحاظ اهمیت موضوع و با توجه به دغدغه‌های جهاد دانشگاهی، جهاد دانشگاهی نیز به کمک شرکت شهرک های صنعتی آمد و تیم سه نفره توسعه خوشه را جهاد دانشگاهی تأمین کرد. یعنی عملاً همکاری بین صنعت و دانشگاه در اینجا شکل گرفته و امیدواریم که این همکاری نتیجه مثبتی را در بر داشته باشد.

باید ایده های نو را به صنعت زیلو تزریق کنیم

عامل توسعه خوشه زیلو اظهار کرد: اولویت اول ما برخلاف خیلی از کارهایی که انجام می شود حمایت نرم افزاری از هنرمندان این عرصه است. مهم این است که به منابع انسانی خوشه زیلو توجه کنیم، به هنرمندان بها دهیم، اعتماد و همکاری بین آن‌ها را افزایش دهیم و ایده های نو را به این صنعت تزریق کنیم.

وی ادامه داد: ما در بحث زیلو ضعف منابع انسانی داریم یعنی خیلی از کسانی که زیلو می بافند مهارت های لازم را ندارند. لذا تصمیم گرفتیم دوره هاي آموزشي برگزار كنيم، اما متوجه شدیم حتی برای آموزش هم مربی کافی که بتواند اين هنر را به صورت منسجم و رو به جلو آموزش بدهد، نداریم. بنابراین مصوب شد که یک دوره آموزش مربی زیلوبافی در میبد برگزار کنیم که خیلی هم استقبال خوبی شد و به جای یک دوره دو دوره برگزار شد. در این دوره ۸۰ درصد هزینه را خوشه  پرداخت كرد و مابقی را هنرجویان و امیدوار هستیم خروجی این دوره ۲۰ تا ۲۵ مربی هنر زیلوبافی باشد که بتوانند بعداً کلاس های آموزش زیلو بافی را برگزار کنند

دهقانی افزود: طرح دیگری که هم اکنون در حال انجام است فاز یک پروژه پایش سلامت هنرمندان زیلوباف است که تمام آزمایشات طب کار در مورد آن‌ها انجام می شود.

 

به عنوان نماینده زیلوبافان مشکلات آنها را پیگیری می کنیم

وی تصریح کرد: ما جلسات مکرری  با مسئولین برگزار کردیم و در واقع به عنوان نماینده زیلوبافان در جلسات حاضر شدیم تا مشکل بیمه، وام و مشکلات متعددی که داشتند را پیگیری کنیم.

این مقام مسئول گفت: نوروز امسال نخستين پاتوق هنرمندان زيلوباف را برگزار كرديم و برای اینکه فعالان این عرصه یکدیگر را بشناسند و به انسجام برسند و خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شدیم. انشاالله این کار را همچنان ادامه خواهیم داد. در همین راستا جمعه همین هفته اولین گردهمایی هنرمندان زیلوباف در میبد برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۲۵۰ نفر در این برنامه شرکت کنند. انشالله خروجی این گردهمایی همکاری بیشتر بین زیلو بافان باشد و حل بخشی از مشکلاتشان باشد.

وی افزود: دستگاه های زیلوبافی که اکنون استفاده می شود خیلی ایمن نیست و متناسب با شرایط بدنی زیلوبافان طراحی نشده، لذا یک پروژه تعریف کردیم تا تمام دستگاه های موجود بررسی شده و به یک نقشه استاندارد برای دستگاه های خانگی و کارگاهی برسیم و این نقشه را در اختیار سازندگان دستگاه قرار خواهیم داد تا در ساخت محصولات جدید همه استانداردها لحاظ شود.

 

وی برگزاری دوره ويژه مطبوعات و رسانه ها، گردآوری بانک اطلاعات هنرمندان زیلوباف برای اولین بار، بازدید از مراکز موفق صنعتی و شرکت در نمایشگاه ها را از دیگر برنامه های خوشه زیلو عنوان کرد.

 

قیمت زیلو واقعی است

دهقانی در مورد گلایه از بالا بودن قیمت زیلو اذعان داشت: وضعیت زیلو از وضعیت اقتصاد كشور جدا نیست. طبیعی است که وقتی در همه جا تورم داریم در حوزه زیلو هم تورم داشته باشیم، لذا نمی توانیم جزیره جدایی برای زیلو تصور بکنیم. بالاخره وضعیت کلان اقتصادی از طریق تأثیر بر قیمت مواد اولیه و دستمزد روی قیمت زیلو هم تأثیر می‌گذارد. اما خب استراتژی چیست و چه باید کرد؟ ما می توانیم مواد اولیه را ارزان تر بخریم مشروط بر اینکه همه زیلوبافان با هم این کار را انجام دهند، لذا مقدار خرید قابل توجه بوده و به خاطر اینکه حجم سفارش بالا می‌رود می توانیم تخفیف بگیریم، این یکی از استراتژی هاست. نکته دیگر اینکه باید کاری کنیم که بهره وری دستگاه زیلوبافی بالا برود تا در زمان کمتر محصول بیشتری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: البته همیشه پایین آوردن قیمت زیلو راه مناسبی نیست. باید بپذیریم که این یک هنر است که فردی روی آن وقت گذاشته و حاصل فكر و ذوق هنرمند است، لذا عجیب نیست اگر برخی زیلوهای ما به قیمت خودشان فروخته شود.  وقتی ما برای فرش هزینه زیادی می کنیم خصوصاً در بازارهای صادراتی این هزینه در مورد زیلو هم قابل دریافت است و نباید زیلو را به عنوان یک زیرانداز معمولي نگاه کنیم و آن را با موکت مقایسه کنیم.

عامل توسعه خوشه زیلو گفت: می پذیرم که خوب است همه توان خرید زیلو را داشته باشند، اما باید بپذیریم که هنرمندی که وقت می‌گذارد هم باید دستمزد زحمت خود را دریافت کند و امیدواریم که با بحث صادرات این اتفاق بیفتد.

 

نوآوری در محصولات زیلو را دنبال می کنیم

وی تأکید کرد: اكنون  زیلو فقط در قالب زیرانداز عرضه نمي شود بلكه  نوآوری هایي انجام شده هرچند به نظر من هنوز به مقصد نرسیده اما بالاخره امیدوار کننده است. در همین راستا همکاری با دانشگاه‌های میبد و دانشگاه علمی کاربردی را در دستور کار قرار دادیم تا علاوه بر برگزاری استارتاپ از طریق جذب جوانان و نیروی فکر آن‌ها بحث نوآوری در محصولات زیلو را دنبال کنیم.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی یزد بیان کرد: توسعه یک فرآیند بلندمدت و نیازمند به حمایت سخت افزاری و نرم افزاری است. حقیقت این است که منابع ما چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر مالی محدود است و باید از این منابع محدود بیشترین استفاده را ببریم. فقط در صورت همسویی، استفاده از منابع اثربخش خواهد شد، در غیر این صورت موازی کاری ها باعث بی اثر شدن همه زحمات می شود. لذا امیدوارم که انسجام و هماهنگی بین همه نهادهای ذیربط برای به نتیجه رسیدن طرح خوشه زیلو وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

 



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.