بازگشت به صفحه کامل
آیت الله اعرافی:

تحول نوینی بعد از انقلاب در حوزه‌های علمیه ایجاد شد


رئیس جامعةالمصطفی(ص) امروز در نشست « بازخوانی منشور روحانیت (عبور از براندازی، استحاله و نفوذ)» با بیان اینکه تحول نوینی بعد از انقلاب در حوزه‌های علمیه ایجاد شد ، گفت: حوزه‌های علمیه همواره دارای پیوست تاریخی بودند و هرگز دچار گسست از یکدیگر نشدند.

به گزارش "میبدخبر" به نقل از فارس، آیت‌الله علیرضا اعرافی رئیس جامعةالمصطفی(ص) امروز در نشست « بازخوانی منشور روحانیت ( عبور از براندازی، استحاله و نفوذ)» که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و بسیج دانشجویی این دانشگاه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به منشور روحانیت امام(ره) و اهمیت آن در مباحث حوزه، گفت: حوزه‌های علمیه نهادی کهن و دیرپای هزارساله تاریخ اسلام است که تاریخ و سرگذشت بسیار پرفراز و فرودی داشته است.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب کرسی‌های اسلام شناسی و شیعه شناسی در دنیا گسترش یافت، افزود: طرح‌ها و پروژه‌های روحانیت‌شناسی که پس از انقلاب اسلامی زنجیره‌وار در دنیای غرب ایجاد شد به دنبال شناخت بیشتر روحانیت و حوزه‌های علمیه بود.

آیت‌الله اعرافی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه بغداد و ری و کمی هم قم جزو پایه‌گذاران حوزه‌های علمیه بودند و هر کدام هم ویژگی‌های خاصی داشتند، مثلا حوزه علمیه بغداد مکتب اهلی تشیع را تقویت کرد و به وسیله آن نگاه عقلی و تفکر شیعی تقویت شد.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه حوزه‌ها با گذشت زمان دچار رکود شدند، ادامه داد: از دل حوزه علمیه بغداد دو قطب جدید حوزه علمیه هله و نجف ایجاد شد.

وی تاکید کرد: حوزه علمیه قم همزمان با روی کار آمدن رضا خان در ایران، ایجاد شد و رشد کرد. با گسترش و تقویت حوزه علمیه قم رضاخان در ایران بر روی کار آمد و هدف او ریشه‌کن کردن حوزه‌های علمیه بود. ولی میراث فلسفی، کلامی، عقلی و تفسیری حوزه‌های علمیه در قم متمرکز شد و کم کم طی ۸۰ سال رشد به جایگاه قابل قبولی دست یافت.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) افزود: حوزه‌های علمیه همواره دارای پیوست تاریخی بودند و هرگز دچار گسست از یکدیگر نشدند.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: حوزه‌های علمیه در طول تاریخ حیات خود با ضعف‌ها و آسیب‌های جدی روبرو بودند به شکلی که در زمانی با موج اخبارگری روبرو شدند که می‌توانست در دراز مدت جایگاه عقلی آنها را دچار آسیب کند اما حوزه از درون خود این مسئله را معالجه کرد البته حدود یک قرن این مسئله به طول کشید.

وی ادامه داد: در طول قرون گذشته موج‌های مختلفی بودند که حوزه را تحت تأثیر قرار دادند اما در نهایت حوزه‌های علمیه با پشت سر گذاشتن آنها خود را از این آسیب‌ها در امان نگه داشت.

آیت‌الله اعرافی گفت: با ظهور انقلاب اسلامی حوزه علمیه در جایگاه خودش قرار گرفت. در این دوران تحول نوینی در حوزه‌ها ایجاد شد و انقلاب اسلامی که یک انقلاب تمدنی و پدیده‌ای از جنس تمدن است، بر آن تأثیر گذاشت.

وی افزود: هرچند که ما هنوز هم در حوزه شاهد جریانی هستیم که این نگاه تمدنی در آن وجود ندارد. جریان سنتی که نگاه راهبردی کلان را نسبت به حوزه‌های علمی چندان نمی‌پسندند.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) گفت: روحانیت و حوزه در تراز تمدن‌سازی که باید برای آن خیلی کار کنیم نیازمند نظریه اجتهاد تمدن‌سازی است و این اجتهاد تمدن‌ساز تنها به حوزه برنمی‌گردد بلکه دانشگاه نیز در آن نقش مهمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این نگاه اجتهاد تمدن‌ساز حوزه‌های علمیه باید در فلسفه و علم خود تحولی ایجاد کنند و دانشگاه نیز نیازمند خیزش جدید علمی و معرفتی است.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران آهنگ یک تحول نو با نگاه عقلانی و انقلابی بودن است و این مهم جز با حضور تأثیرگذار دانشگاه و حوزه محقق نمی‌شود و هردوی اینها در این گفتمان انقلابی جهانی مسئولیت دارند.

آیت‌الله اعرافی در خاتمه گفت: آنچه امام راحل در منشور روحانیت خود ترسیم کرد آسیب‌هایی است که اگر حوزه به خوبی آن را دنبال نکند دچار مشکل می‌شود.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.