بازگشت به صفحه کامل
خودروی صفر بخریم یا نه؟

تبعات جبران ناپذیر زورآزمایی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان


کمپین نخریدن خودروی صفر در حال حاضر بازار را تحت تاثیر قرار داده و روند کاهشی قیمت خودروها را منجر شده است به طوری که در هفته گذشته خودروهای داخلی حدود ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند.

به گزارش میبد خبر،  "خرید خودروی صفر ممنوع" عنوان کمپینی است که این روزها جزو موضوعات داغ فضای مجازی است، کمپینی که با هدف کاهش قیمت خودروی صفر در کشور بعد از آغاز فرایند لغو تحریم ها شروع به کار کرد اما در این بین خودروسازان معتقدند به دلیل تغییر نکردن قیمت دلار، کالا و جنس دیگری بنابراین قیمت خودرو نیز کاهش نمی یابد.

تشکیل دهندگان این کمپین بر این باورند که نباید خودروهای با کیفیت پایین تولید داخل کشور که در سال های گذشته با بهانه هایی از جمله تحریم و افزایش قیمت دلار در بازار و... افزایش قیمت داشته را با قیمت های بالا و ناعادلانه خریداری کرد چرا که سطح کیفی آنها هیچ تغییری نکرده است و حتی در مواردی خودروسازی ایران با حدود نیم قرن سابقه، دست به دامن خودروسازان و قطعه سازان تازه کار چینی شده و با افتخار، محصولات چینی را مونتاژ کرده و به خلق الله بفروشند!

کمپین نخریدن خودروی صفر در حال حاضر بازار را تحت تاثیر قرار داده و روند کاهشی قیمت خودروها را منجر شده است به طوری که در هفته گذشته خودروهای داخلی حدود ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند این در حالی است که خودروسازان نسبت به کاهش قیمت خودرو مقاومت می‌کنند.
تحت تاثیر قرار گرفتن بازار از این حرکت هماهنگ و در سطح ملی کار را به جایی رساند که وزیر صنعت، معدن و تجارت در اعتراض به این کمپین و حمایت از خودروسازان در بخشی از سخنان خود اظهار داشت:"مردمی را که به کمپین بزرگ و ملی «خرید خودروی صفر ممنوع» پیوسته اند و از آن حمایت می کنند، خائنین به کشور و ضد انقلاب هستند"

خائن خواندن و توهین به ملتی که خود انقلاب کردند و در شرایط مختلف پشتیبان آن بودند حرف مناسبی از طرف وزیر صنعت نبود چون همانطور که خود در سخنانش به خواسته رهبر انقلاب مبنی بر خرید کالاهای ایرانی اشاره کرده است، معظم له علیرغم تاکیدات مکرر درباره اینکه خرید محصولات ایرانی، اجباری نکردند و فقط ادارات دولتی را ملزم به استفاده از کالاهای ایرانی کرده اند.

اما گذشته از کیفیت پایین و قیمت بالای خودورهای تولید داخل، این کمپین تبعاتی از جمله قراردادن بازار داخل در اختیار واردات و خودروهای وارداتی و فاصله گرفتن از اقتصاد ملی و حمایت از تولید ملی دارد.

اگر صنعت خودروسازی را سه ضلع دولت، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نظر بگیریم در بهبود کیفیت و تولید محصولات هر سه سهیم هستند در این بین اگر مصرف کننده از خرید کالای تولید شده امتناع کند این مثلث قابلیت خود را از دست داده و به جای بهبود کیفیت روند عکس خواهد داشت البته تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین تر، اجاره ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند در این بین دولت نیز وظیفه حمایت از صنایع داخلی برای بهبود کیفیت دارد.

مقام معظم رهبری در این باره در در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور فرموده اند که مشتریان (مصرف کنندگان) به تولید کنندگان داخلی برای بهبود کیفیت فشار بیاورند ولی دست از کالای ایرانی برندارند.

بنابراین با ایجاد کمپین و خودداری از خرید خودروی تولید داخل به جای اینکه تولید کننده را در راستای بهبود کیفیت و کاهش قیمت کمک کرده باشیم عرصه را برای عرض اندام کردن خودروهای وارداتی باز کرده ایم.

یونس اکبری




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.