بازگشت به صفحه کامل
«سفرنامه یزد»که درنمایشگاه بزرگ کتاب رونمایی شد چه کتابی بود؟

تبدیل محیر العقول اثر یک مبلغ مسیحی به «سفرنامه یزد»!


کتاب سفرنامه یزد در واقع همان «پنج سال در يك شهر ايراني» اثر یک مبلغ مسیحی است که بعد از حدود یک سال تلاش ناشر به «سفرنامه یزد» تبدیل شده است.

به گزارش میبد خبر به نقل از عصر فرهنگ، در حاشیه برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب امسال  برنامه های جنبی بسیاری اجرا  شد. یکی از این برنامه ها که برای اجرای آن مانور زیادی هم داده شد نشست رونمایی از کتاب «سفرنامه یزد» بود.

 

در این نشست که با حضور اساتید، بزرگان، نویسندگان و علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی برگزار شد، کتاب «سفرنامه یزد» نوشته علی محمد طرفداری، مدرس تاریخ دانشگاه و عضو هیئت علمی سازمان اسناد کتابخانه جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

 

مجید جوادیان زاده مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد در این مراسم با اشاره به نحوه نگارش این کتاب که در واقع ترجمه ای از خاطرات موسیونرهای غربی است گفت:«عمدتا سیّاحانی که به ایران سفر می کردند دو گروه بودند. یک موسیونرهایی نظیر همین «ناپير مالکوم» که  در هنگام سفر نگاه غلیظ تبلیغی داشتند و برای تبلیغ مسیحیت به مسافرت می رفتند. گروه دوم مامورین سیاسی سفارت خانه ها بودند که با دید کاملا تبلیغی به ایران و شهر یزد سفر کرده بنابراین بسیاری از بیانات آنها تحت تاثیر نگاهشان قرار می گرفت و از این بابت زیاد قابل اعتماد نبودند زیرا اطلاعات نادرستی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشورمان را به صورت گزارش هایی برای دولت هایشان می فرستادند به همین علت اطلاعات درستی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایرانیان در ذهن آنها شکل نگرفته است.»


مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری اظهار داشت:«اما واقعیت این است که بخش عمده ای از این کتاب تحت تاثیر نگاه غلیظ مسیحی نویسنده می باشد به هر حال او یک موسیونر است در حقیقت حتی خصایص و خلقیات فرهنگی یزدی ها را با دید تبلیغی خود بیان می کند و ریشه ی فلان وابستگی و عقب ماندگی را در دین می بیند و می گوید اگر این افراد بجای دین اسلام به مسیحیت روی می آوردند بسیاری از مشکلات آنها حل می شد. در واقع نگاه یک طرفه وی کتاب را از حالت مستند بودن خارج می کند.»

 

لازم به ذکر است، کتاب سفرنامه یزد در واقع همان «پنج سال در يك شهر ايراني» اثر یک مبلغ مسیحی است که بعد از حدود یک سال تلاش ناشر به «سفرنامه یزد» تبدیل شده است.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.