بازگشت به صفحه کامل
رئیس بهزیستی میبد:

بیش از 5 هزار کودک 3 تا 5 سال میبد در طرح غربالگری شنوایی شرکت می‌کنند


رئیس بهزیستی میبد از آغاز طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 سال در مهدهای کودک میبد شهرستان خبر داد.

سید محسن فلاح در گفتگو با خبرنگار میبد خبر بابیان اینکه تشخیص زودهنگام و به موقع شنوایی می‌تواند از بروز معلولیت بخصوص در روزهای اولیه زندگی هر فرد جلوگیری کند، گفت: سازمان بهزیستی غربالگری شنوایی نوزادان را هر ساله در دست اقدام دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه کم‌شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان بوده و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است همچنان مخفی باقی بماند، طرح غربالگری شنوایی پیش دبستانی با هدف شناسایی به موقع و زودهنگام این اختلالات بویژه افت های انتقالی و ارائه خدمات لازم توسط متخصصان و مداخله به هنگام جهت جلوگیری از عوارض کم شنوایی اجرا می‌شود.

رئیس بهزیستی میبد با اشاره به اهمیت دوران کودکی و سنین زیر 6 سال گفت: حساسیت این دوران بسترسازی و فراهم آوردن زمینه رشد سالم و تشخیص اختلالات را ضروری می نماید و ما در قبال سلامت نسل آینده جامعه مسئول هستیم.

فلاح متذکر شد: در سنین سه تا پنج سال شیوع بیماری‌های گوش میانی در کودکان شایع است و این کم شنوایی‌ها از نوع کم شنوایی‌های خفیف است به طوری که والدین متوجه این اختلال نمی‌شوند.

وی گفت: تشخیص این اختلالات فقط توسط دستگاه‌های خاص سنجش شنوایی «ادیومتری» امکان پذیر است بنابراین سازمان بهزیستی قصد دارد کار شنوایی‌سنجی و غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال را انجام دهد.

رئیس بهزیستی میبد با بیان اینکه کم شنوایی در کودکان در یادگیری و تعاملات اجتماعی آنها اثر سوء می گذارد، تصریح داشت: اقدام بموقع والدین برای سنجش شنوایی فرزندانشان در بدو تولد، سه ماهگی و ۶ ماهگی تاثیر بسزایی در پیشگیری از معلولیت های احتمالی بعدی دارد.

وی افزود: زمان درمان قبل ۶ سال هم راحت تر و هم کم هزینه تر است و هم فرصت مناسب تری است برای کودکانی که به درمانشان رسیدگی کنند.

فلاح با اشاره به آغاز این طرح در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی شهرستان میبد ابراز داشت: در این طرح 5 هزار 744 کودک در میبد تحت پوشش این طرح قرار گرفته که این معاینات رایگان بوده و توسط متخصص شنوایی سنج و مربیان آموزش دیده اجرا می شود. 

وی در ادامه یاد آور شد: با اغاز این طرح خانواده هایی که فرزندان آنها مهد کودک نمی روند با مراجعه به پایگاه های سلامت تحت پوشش این نهاد، می توانند مراحل تشخیص اولیه را انجام دهند. برای کودکان مشکوک نیز تمهیداتی صورت گرفته که در صورت مشاهده موارد مشکوک به شنوایی سنجی ارجاع می‌شوند.

رئیس بهزیستی میبد در پایان ضمن قدردانی از مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی که در جهت سلامت فرزندان تلاش می کنند، اظهار داشت: آگاه سازی مدیران و مربیان مهدهای کودک در مرحله اول و حساس سازی خانواده از طریق مهدها در مرحله دوم از جمله اهداف اجرای این طرح  غربالگری شنوایی است.

انتهای پیام/اد

 

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.