بازگشت به صفحه کامل
معاون جهاد کشاورزی میبد:

بیش از 18 هزار تن انار از باغ های میبد برداشت شد


معاونت جهاد کشاورزی میبد بیان داشت: از آغاز فصل برداشت انار تاکنون بیش از 18 هزار تن محصول برداشت شده است.

به گزارش میبد خبر، علی اصغر دهقانپور معاونت جهاد کشاورزی میبد در رابطه با محصول انار در شهرستان میبد بیان داشت: در حال حاضر در شهرستان میبد سطح زیر کشت محصول انار هزار و 240 هکتار می باشد که این میزان بطور متوسط 15 تن در هر هکتار بوده و تولید کمی این محصول در این مقدار سطح زیر کشت 18 هزار و 600 تن است که نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری را در تولید این محصول شاهد بوده ایم.

وی افزود: با انجام آموزشهای به موقع و تلاش و کوشش باغداران و انجام کارهای باغداری مدرن توانسته ایم حتی رکورد بالای 90 تن در هکتار را نیز داشته باشیم که باعث شده به عنوان نمونه استان نیز مطرح شویم. بعلت اقلیم مناسب شهرستان در زمینه پرورش و تولید انار نسبت به سایر شهرستانهای استان رشد چشمگیر و رتبه خوبی را کسب کرده ایم.

دهقانپور در مورد ارقام انار تولیدی شهرستان گفت: بیشترین ارقام اناری که در شهرستان کشت شده شامل میخوش، ملس، شیرین، عقدایی، دانه سیاه و دانه قرمز می باشد که بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان مربوط به انار پوست نازک می باشد.

معاون جهاد کشاورزی میبد در ارتباط به صادرات محصول انار شهرستان اظهار داشت: بیشترین مصرف انار تولیدی شهرستان در داخل کشور می باشد که به استانهای تهران، شیراز، کرمان، اصفهان و هرمزگان صادر می شود. این محصول همچنین به کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس، ازبکستان و تاجیکستان نیز صادر شده که بیشترین ارقام صادراتی انار ملس و دانه قرمز می باشد.

وی در مورد بیشترین مشکلات باغداران میبدی در تولید این محصول اذعان کرد: خشکسالی پیاپی و کم آبی مشکل اصلی در راه تولید این محصول می باشد. عدم بازاریابی مناسب، نوسان قیمت، شیوه های آبیاری سنتی، وجود دلالان، عدم بسته بندی و صنایع تبدیلی مناسب و آفتها از دیگر مشکلات باغداران در راه تولید انار در شهرستان میبد می باشد. کرم گلوگاه و مگس مدیترانه ای مهمترین آفاتی است که محصول انار در میبد را تهدید می کند که با آموزشهای لازم و به موقع به باغداران و برگزاری کلاسهای ترویجی توانسته ایم با این آفات مقابله کنیم که این کار در سطحی بالغ بر 200 هکتار از زمینهای زیر کشت انجام شده است. 

دهقانپور درباره اقدامات صورت گرفته توسط جهاد کشاورزی میبد برای افزایش تولید انار در شهرستان عنوان کرد: در رابطه با تغذیه، مبارزه با بیماریهاو آفات انار کلاسهای آموزشی و ترویجی در نقاط مختلف شهرستان برای باغداران برگزار شده که بازده خوبی داشته است. راه اندازی کارگروه هواشناسی کشاورزی جهت اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان و باغداران درباره مخاطرات جوی، سرمای ناگهانی و یخبندان از مهمترین اقدامات این اداره می باشد که مجموع این اقدامات و همت باغداران شهرستان باعث شده با وجود تمامی مشکلات ذکر شده امسال شاهد افزایش 7 درصدی تولید این محصول و مرغوبیت کیفیت آن با شیم. سال گذشته میانگین تولید در هر هکتار 13 تن بوده که امسال این میزان به 15 تن در هر هکتار رسیده است.

وی مهمترین مناطق تولید انار در شهرستان را روستاهای رکن آباد، حجت آباد و حسن آباد معرفی و علت آن را وجود مراکز جهاد کشاورزی در این روستاها عنوان کرد که باعث شده عملکرد خوبی را در تولید این محصول  داشته باشند.

دهقانپور در پایان ابراز امیدواری کرد: به امید خدا با توسعه صنایع تبدیلی این محصول شامل رب، سس و کنسانتره انار شاهد رونق تولید این محصول و ارزش افزوده بیشتری بوده و بتوانیم با ثبت یک برند ملی و جهانی برای انار میبد و محصولات جانبی آن قدم بزرگی را در جهت معرفی و صادرات این محصول برداریم.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.