بازگشت به صفحه کامل
گرد بی توجهی بر پیکر میراث فرهنگی نشست؛

به تاراج رفتن میراث ندوشن بخاطر نبود مراقب/ آثار باستانی ندوشن فدای تدبیر ترک خورده مسئولان میراث فرهنگی استان


میراث فرهنگی بخشهای کوچک به یادگار مانده از هویت، تاریخ و تمدن هر قوم و ملت است که حفاظت و صیانت از آن نه تنها وظیفه همه مردم بلکه متولیان قانونی و دستگاه های مسئول حفاظت از آن است و هر گونه کوتاهی در این مسیر نابخشودنی خواهد بود.

به گزارش میبدخبر، آثار تاریخی هر شهر بیانگر هویت فرهنگی و تاریخی مردم است که می تواند زندگی و هنر مردمان گذشته را به نسل های آینده انتقال دهد. بناهایی که هر کدام مربوط به سالیان بسیار دور است و نیاز است که این بناها و خانه های تاریخی برای رسیدن به دست نسل های آینده نگه داری شود.

بافت تاریخی و میراث فرهنگی شهر ندوشن با دارا بودن آثار و جاذبه های تاریخی و گردشگری متعدد ، زیبا و منحصر به فرد به دلیل کم توجهی و بی مهری متولیان امور در استان یزد، روزهای ناخوشی را سپری می کند، تاکنون تلاش مسئولان محلی برای رفع مشکل بی نتیجه بوده است. در روزهای اخیر نیز تصویری از تخریب بافت تاریخی و برخی بناهای ارزشمند میراثی ندوشن در فضای مجازی منتشر شد که در این رابطه ماجرا را از مسئولین ندوشن و میراث فرهنگی جویا شدیم.

سید بهروز موسوی در گفتگو با خبرنگار میبدخبر، در خصوص وضعیت میراث فرهنگی ندوشن بیان داشت: مشکلات ایجاد شده برای میراث فرهنگی و بناهای تاریخی ندوشن مربوط به حال حاضر نیست این مشکلات از زمانی آغاز شد که نمایندگی میراث فرهنگی از ندوشن جمع شد و مراقبان آثار نیز حذف شدند.

وی افزود: بنده بازدیدی از بسیاری خانه های قدیمی ندوشن که درب آنها باز بود یا فاقد مالکیت رسمی بودند داشتم و مشاهده کردم که یکسری حفاری های غیر مجاز صورت گرفته و برخی اشیاء قدیمی شکسته شده است و متاسفانه چون مراقب آثار نداریم قطعا این وضعیت اولیه ادامه خواهد داشت و ما شاهد تخریب آثار، سرقت و حفاری های غیر مجاز خواهیم بود.

بخشدار ندوشن در ادامه اظهار داشت: ما پیگیر بازگشت مراقب آثار از اداره کل میراث فرهنگی بودیم ولی میراث میراث نداشتن بودجه برای پرداخت حقوق و مزایای مراقب آثار را دلیل عدم بکارگیری آن عنوان می کند. به هر حال این مشکلی است که خود میراث فرهنگی باید حل کند و ما نیز هر کمکی از دستمان برآید دریغ نمی کنیم.

وی با اشاره به تخریب یکی از بناهای تاریخی ارزشمند و منحصر به فرد ندوشن ابراز داشت: چند روز پیش در خصوص ترک خوردن یکی از بادگیرهای معروف و منحصر به فرد ندوشن که متعلق به دوره صفویه بوده و دارای ارزش بالایی است با مدیر کل میراث استان مکاتبه داشتم و اعلام داشتم که این اثر تاریخی نیاز به وقت و بودجه برای مرمت دارد. متاسفانه با توجه به شرایط کشور که با محدودیت منابع مالی روبرو هستیم ولی میراث باید عنایت ویژه ای به بافت تاریخی ندوشن داشته باشد.

موسوی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در بافت تاریخی که ثبت میراث فرهنگی است نمی تواند اقدامی کند، اظهار داشت: فعالیت بخش خصوصی بیشتر مربوط به بناهایی است که مربوط به خودش باشد. در حال حاضر با توجه به فصل سرد سال ندوشن به صورت هفتگی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است که یکی از دلایل آن مسیر ورزنه به یزد است که از ندوشن می گذرد سبب شده این بازدیدها بیشتر شود که متاسفانه مشکل دیگری که در این جا وجود دارد عدم تکمیل این مسیر و خاکی بودن آن در بخش متعلق به استان یزد است که علیرغم وعده های داده شده هنوز محقق نشده و این مسیر در بخش مربوط به اصفهان تکمیل می باشد. گردشگران در بازدید خود از ندوشن از منارجنبان، قلعه و بافت تاریخی ندوشن دیدن می کنند.

بخشدار ندوشن در پایان سخنان خود با بیان اینکه ندوشن به خاطر فاصله زیادی که با مرکز استان دارد و حذف مراقب آثار در حفظ میراث فرهنگی مظلوم واقع شده است، اظهار داشت: از مدیران میراث فرهنگی استان عاجزانه تقاضا داریم توجه بیشتری به میراث فرهنگی و آثار تاریخی ندوشن داشته باشند زیرا ندوشن بکر و دست نخورده است و نیاز به دقت و نظارت بیشتری دارد و در این راستا جهت بازگرداندن مراقب آثار به این شهر جهت جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی اقدام کنند.

رسول مشتاقیان در خصوص مشکلات شهر ندوشن در زمینه حفظ میراث فرهنگی و بناهای تاریخی اذعان داشت: ما قبلا در ندوشن دفتر نمایندگی و یک تیم مرمت اضطراری داشتیم ولی دولت فعالیت ادارات یا نمایندگی های میراث فرهنگی را فقط به مراکز شهرستان ها محدود کرد و بقیه از چارت سازمانی کنار گذاشته شدند.

وی افزود: اداره میراث فرهنگی میبد چندین بار برای حفظ نمایندگی میراث در ندوشن تلاش و پیگیری کرد ولی به ما اعلام شد که در هیچ بخشی نمایندگی نداریم و از نظر چارت سازمانی نیز جایگاهی تعریف نشده است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان میبد با تاکید بر این موضوع که ندوشن هم بافت تاریخی بسیار و گسترده ای داشته و هم بناهای تاریخی با ارزش و قدیمی دارد، عنوان کرد: استانداری اجرای پروژه ها را به نیروهای پیمان یا همان پیمانکاران واگذار کرد و نیروی امانی ادارات میراث را کاهش داد و نمی گذارد که ما نیروی امانی داشته باشیم. با توجه به این شرایط ما در ندوشن نیروی پیمان داریم ولی دفتر نمایندگی و نیروی امانی برای مراقبت آثار نداریم.

مشتاقیان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی از جمله اداراتی است که باید نیروی امانی داشته باشد، اذعان داشت: این امر برای این است که بناهای تاریخی به درستی حفظ شوند و استادکاران و بناهای قدیمی و سنتی تربیت شوند ولی این موارد متاسفانه در دستور کار نیست.

وی در پایان با بیان اینکه ما در شهر میبد نیز مراقب آثار کم داریم، اظهار داشت: ما بطور کلی 2 نیروی مراقب آثار در میبد داریم که حداقل باید 5 یا 6 نیروی مراقب آثار داشته باشیم. رفت و آمد این دو نیروی مراقب آثار به ندوشن نیز به خاطر نبود وسیله نقلیه و مسافت طولانی مشکل است و به همین خاطر است که به جای سرکشی روزانه هفتگی اقدام می کنند به هر حال اداره کل میراث یا سازمان باید راهکار مناسبی برای برون رفت از این مشکلات ارائه کند.

با توجه به اظهارات مسئولین به هر حال از هر دیدگاهی بخواهیم به میراث فرهنگی، بافت تاریخی و آثار ارزشمند قدیمی ندوشن بنگریم می بینیم بی اهمیتی و بی مهری به آن ضربه ای جبران ناپذیر وارد می کند و با توجه مطالب متعددی که در خصوص حفظ و مرمت این میراث فرهنگی منشتر و بیان شده، امید است این پیگیری ها نقطه مثبتی در راستای حفظ هویت بومی و ملی ندوشن باشد.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.