بازگشت به صفحه کامل
امام جمعه میبد در جمع دانشجویان بسیجی؛

بسیج نباید در هر دانشگاهی حصار دور خود بکشد؛ غیر خود را هم بسیجی بداند


آیت الله اعرافی با بيان اينكه شايد اشكالاتي هم در اين زمينه وجود داشته باشد افزود : ما در بسياري از زمينه ها مانند نانو ، انرژي هسته اي ، هوا فضا گام هاي بزرگي برداشتيم و بسیج در هر دانشگاهی حصار دور خود نکشد، غیر خود را هم بسیجی بداند و در رشد علمی ، تولید علم ، مقاله و اتصال آن به فناوری ها و مسائل جامعه باشد.

به گزارش میبد خبر، آيت الله اعرافي گفت : اگر نظام ، رهبری ، انقلاب ، بسیج و دلسوزان کشور و نظام بر این مفهوم انگشت می گذارند و بر تحقق این آرمان پای می فشارند به اين دليل است كه ابعاد این دانشگاه اسلامی معلوم شود .

عضو شوراي عالي انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه یک دانشگاه اسلامی عمیقا علمی است تصريح كرد : اگر کسی حرکت بسیج انقلاب و تاکید بر فرهنگ و شاخصه های اخلاقی و معنوی را به معنای نادیده گرفتن و یا کم شمردن ابعاد علمی و دانشی دانشگاه بداند در منطق انقلاب اسلامی نيست ؛ چرا كه منطق انقلاب اسلامی بر علم و دانش و شکوفایی آن که ریشه در فرهنگ ما داشته باشد تاکید می کند و بسیج باید پیشگام رشد علمی کشور باشد .

امام جمعه ميبد با اشاره به اينكه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس ماموریتی که رهبری معظم بر عهده اش گذاشته است در سه زمينه كار مي كند كه یکی از این ضلع ها رشد علمی کشور است گفت : از افتخارات نظام اسلامی این است که چشم انداز حرکت علمی ما در حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش در افق ۱۴۰۴ تعیین شده است و شورای راهبری علم در کشور زیر نظر انقلاب فرهنگی تاسیس شده است و بیش از ده سند در حوزه های تخصصی علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مثل نانو ، علم شناختي و زيست شناسي تولید شده است .

وي رشد و پيشرفت علمي كشور را رضايت بخش دانست و افزود : امروز ما بايد از عدم رشد متناسب نگران باشیم و دولت و مسئولین توجه کنند و همه اين پيشرفت ها نشان دهنده این است كه برنامه ریزی راهبردی علم در كشور وجود دارد .

امام جمعه ميبد با بيان اينكه شايد اشكالاتي هم در اين زمينه وجود داشته باشد افزود : ما در بسياري از زمينه ها مانند نانو ، انرژي هسته اي ، هوا فضا گام هاي بزرگي برداشتيم و بسیج در هر دانشگاهی حصار دور خود نکشد غیر خود را هم بسجی بداند و در رشد علمی ، تولید علم ، مقاله و اتصال آن به فناوری ها و مسائل جامعه باشد.

آيت الله اعرافي دومين شاخص دانشگاه اسلامی را ارائه عقلانی ، منطقی و جذاب محتوای دینی و معارف نورانی اسلام در دانشگاهها دانست و گفت : اساتيد و مسئولين دانشگاهها موظفند ؛ معارف اسلام را در دو سطح به شکل جذاب و عمیق در دانشگاهها به دانشجو تبیین كنند .

امام جمعه ميبد با بيان اينكه معارف اسلام در دو بخش عام و خاص به لحاظ محتوا و روش است كه درصد کوچکی از اين امروزه ارائه مي شود گفت : اعتقادات ، اخلاقیات ، قوانین و اصول کلی دین که حیات بخش و زندگی ساز است معارف عام اسلام است كه در فضای دانشگاه باید سرزنده و پویا عرضه و جریان پیدا کنند؛ معارف خاص هم ناظربه حوزه های دانشی و رشته هاست كه کمتر عرضه می شود.

وي افزود : هیچ یک از علوم انسانی ما بدون اینکه سرمایه الهی ما در آن رشته فعال شود اعتبار نهایی و ارزش نهایی ندارد و بسیج باید پیشگاه تحقق این دانش ها در دانشگاهها باشد و براي تحقق آن نیاز به بسیج و اساتید و مدیر بسیجی و دانشجوی بسیجی دارد که از عقلانیت و ظرفیت فکری بالا برخوردار باشد .

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي نگاه تمدني را سومين شاخص دانشگاه اسلامی برشمرد و افزود : انقلاب اسلامی برای دانشگاه یک آرمان تمدنی را به ارمغان اورده است ملت ایران دارای ظرفیت تمدنی است و دانشگاه تمدنی دانشگاهی است که اقتضاعات خود را دارد و بايد به نقطه ای برسیم که منظومه ای از معارف داشته باشیم که همه ساعت های زندگی بشر را پوشش دهد.

رئيس جامعه المصطفي العالميه يادآور شد : اگر بسيج فکر تمدنی بزرگ را در بسیج باز تولید و باز پروری کند خیلی از گفتگوهایی سطحی و جناحی رنگ می بازد و افق دیگری می شود.

ایشان افزودند :  انقلاب اسلامی در شاخص تمدني در دانشگاهها محور است و همه آنچه رهبری می فرماید مورد تاكيد است مثلا مساله نفوذ خیلی مفهوم بلند ، عمیق ، ژرف و دامنه داری است ؛ یکی از مهمترین مظاهر نفوذ این است که همین فکر تمدنی را از دانشجوی ما بگیرد ؛ ما در میانه راه هستیم و در هر قدم هزار طرح و توطئه است تا ما را متوقف یا ما را به بی راهه بکشانند.

آيت الله اعرافي گفت : انقلاب اسلامی در حوزه دانشگاه شاخص نگاه تمدنی راهبر و رویکرد تمدن اسلامی را دارد ؛ ما در جهان معاصر صاحب یک ایده و فکر نو و رقیب در صحنه کلان جهانی هستیم .

وي با بيان اينكه دشمنان و استكبار ، غرب افغانستان و عراق ، سوریه و حوادث لبنان را برای مهار ايران طراحی كردند افزود : اما زنجیره ای از اين طرح ها برای مهار انقلاب اسلامی مبدل به ضد خودشان شد و ما توانستيم در خارج از مرزهایمان حضور و نفوذ داشته باشیم و اين همان نگاه تمدني است كه از لحاظ سیاسی و فرهنگی جایگاه فراکشوری ، منطقه ای و جهانی پیدا کردیم و دانشگاه باید پیشگام تولید علم و دانش و محتوای متناسب با این شاخص باشد.

امام جمعه ميبد بعد اخلاقی ، معنوی و فرهنگی را يكي ديگر از شاخص هاي دانشگاه اسلامي خواند و گفت : غربی ها هم فرهنگ را برای دانشگاه بر مبناي خودشان مهم می شمارند اما ما آن را ناقص می دانیم مثلا بحث حجاب یک شاخص مهم در نظام فکری اسلام در بحث زن و خانواده است که شامل مرد و زن می شود و بسیار مهم است و بايد نگهبان حجاب و ارزش های عفاف و حریم های جنسیتی باشیم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت : شاخص پنجم علوم انسانی اسلامی است و علوم انسانی ما باید در شعاع معارف اسلامی قرار بگیرد و با ارزشهای انسانی و الهی در آمیزد و رشد کند.

وي دانش بومی و ناظر به مسائل بومی را يكي ديگر از شاخص هاي دانشگاه اسلامي بيان كرد و افزود :  غرب دانشی که دارد بخشی فرا منطقه ای است اما بخش زیادی از دانش غربی در مبانی و تولیدات فناوری ناظر به فضای غربی است و ما باید دانشی برای جهان اسلام ، ایران و حتي برای استان و منطقه خود توليد كنيم چرا كه علم ها و دانش های ما بریده از واقعیت هاست و همانطور كه الگوي بسيج ما شرايط منطقه را تغيير داد بايد الگو توليد كنيم یکی غیرت و اهمیت انقلابی است كه بايد معارف دینی و اسلامی در فضای پرسش و پاسخ رشد کند.

امام جمعه ميبد در بخش ديگر از بيانات خود با اشاره به آمايش دانشگاهها به روسا تاكيد كرد : سند آینده دانشگاه خودشان را جدي بگيرند و در تحقق آمايش دانشگاه خود تلاش كنند و در رقابت و آمایش كه در شرايط كشور نقطه عطفي است جایگاه خود را حفظ کنند .

وي افزود : روساي دانشگاهها بايد در شاخص های اسلامی و اخلاقی فداکاری و مقاومت و ایستادگی کنند و  ارزشهایی که در سند دانشگاه اسلامی آمده را در دستور كار خود قرار دهند .

امام جمعه ميبد تصريح كرد : در مسائل سیاسی از دانشگاهها انتظار نداریم جناحی عمل کنند و هر آنچه رهبري ميگويد بايد عمل كنند چرا كه فرمان رهبری از موضع دیدبان انقلاب و شخصیت فراجناحی است و جلسات سیاسی در همین چارچوب در دانشگاهها بايد برگزار شود و به نیروی انقلابی فرصت داده شود تا بر اساس تدبیر و عقل و منطق شرایط را بسنجد و انقلابی عمل کند و رئیس  و مسئولین باید قدر نیروهای انقلابی را بدانند .

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه اردوی جهادی بسیج ، راهيان نور و جهادی سازندگی ، جنگ ، انقلاب ، انرژی هسته ای و پیشگامی در علم به روحیه های بزرگ بر می گردد گفت : بودجه فرهنگی را بايد جز اقلام اجتناب ناپذیر تلقی كرد و افزود : دانشجويان بايد با تقويت روحيه خود با اين فرهنگ دانش را با اخلاق ، معنویت و نیاز جامعه گره بزنند .

وي تصريح كرد : چند درصد از این ظرفیت گره های فناوری ، صنعت ، اخلاق و آسیب های اجتماعی استان را هدف گیری کرده است در حالي كه  دانشگاهها باید در خدمت استان و کشور باشند .

امام جمعه ميبد تاكيد كرد : باید همه ما در ارتقاء دانشگاه در همه ابعاد قدم های جدی برداریم .






رای شما
میانگین (2 آرا)
The average rating is 5.0 stars out of 5.