بازگشت به صفحه کامل
گفتگو با فعالان اقتصادی میبد؛

بسته خروج از رکود یا «وام 35 میلیونیِ 16 درصد»؟


گفتگوی میبد خبر با فعالان اقتصادی میبد در خصوص سیاست های اقتصادی دولت و اجرا بسته خروج از رکود.


میبد خبر؛

شهریور ماه سال 93 و درست زمانی که دولت در حال تدوین و ارائه یک بسته ضد رکود به مجلس بود، روحانی در مشهد اعلام کرد که اقتصاد کشور از رکود عبور کرده است؛ آنهم درست زمانی که بر اساس اظهارات نوبخت در نشست رونمایی از بسته اخیر دولت، دولت در حال اجرای برنامه خود برای خروج غیر تورمی از رکود بود.

 آن روزها بسیاری از اقتصاد دانان با دیده تردید به اظهارات رئیس جمهور نگاه کردند و حتی برخی این ادعای رئیس جمهور را ناشی از عدم اطلاع از وضعیت اقتصادی کشور و یا اطلاعات غلط ارائه شده از سوی مشاوران وی عنوان کردند.

 البته در ادامه تناقض‌های اظهارات مسئولان دولت و مردان اقتصادی روحانی درباره خروج کشور از رکود در کنار وضعیت بازار سرمایه و قدرت خرید مردم، حکایت از آن داشت که نگرانی برخی منتقدان آنقدرها بدون پشتوانه نبوده است.

  اما شاید بدترین خبر برای ادعای خروج از رکود روحانی در روز 12 مهرماه سال جاری رسانه ای شد؛ چهار وزیر کابینه در نامه ای به رئیس جمهور ضمن تاکید وجود رکود در کشور، تصریح کرده بودند که اگر تصمیم ضرب الاجلی گرفته نشود، وضعیت رکود بحرانی خواهد شد.

بعد از نامه 4 وزیر، زمزمه‌هایی در از سوی دولت مبنی بر ارائه بسته‌ای جدید برای خروج از رکود شنیده شد؛ بسته‌ای که دولتی ها اصرار داشتند می‌تواند در شرایط فعلی اقتصاد کشور را از رکود نجات دهد.

یکی از اساتید دانشگاه در گفتگو با خبرنگار میبد خبر، سیاست های کلی دولت در اقتصاد را، انتخاب بین بد و بدتر دانست و با اشاره به بحث کاهش تورم و ثابت نگه داشتن فاکتورهای اقتصادی در جامعه، این اقدامات را از نکات مثبت فعالیت دولت یازدهم دانست و افزود: ثبات اقتصادی و عدم فضادهی به فعالیت های غیر مولد اقتصادی، از دیگر فاکتور های مثبت فعالیت های این دولت است که به خوبی توانسته جلوی تنش زیاد در بازار و عدم ثبات بازار را بگیرد.

این اقتصاددان میبدی ناتوانی در رفع مشکل بیکاری را از عملکرد های ضعیف دولت عنوان کرد و با اشاره به بسته خروج از رکود دولت، عدم توجه به بزرگترین مشکل اقتصادی یعنی بیکاری را از بزرگترین نقاط ضعف این بسته دانست.

وی در ادامه با اشاره به سخنان ریاست جمهوری مبنی بر اینکه " مشکل اقتصاد ما مشکل تقاضا نیست"، تصریح کرد: پولی که در این بسته در نظر گرفته شده باعث ایجاد یک شوک اقتصادی می شود که همین شوک، تورم زا است، و با توجه به سیاست کلی دولت در کاهش تورم، افزایش تورم طبق این بسته را مشکل زا دانست.

این مدرس دانشگاه از دیگر نقاط ضعف بسته عدم رکود، تمرکز بر روی صنعت خودرو و عدم بحث در مورد صنایع دیگر همچون ساختمان و... دانست و از ایجاد این محدودیت 110 هزارتایی در پرداختن تسهیلات ابراز ناخرسندی کرد و افزود: 110 هزار تا، تقریبا یک دهم میزان تولیدان خودروسازی های ما در سال نیز نمی شود و این تسهیلات عملا مشکلی را حل نمیکند و این طرح بیشتر به مسکنی زودگذر می ماند تا درمانی دائمی

وی همچنین ادامه داد: این تسهیلات در نظر گرفته شده، بیشتر به وام 35 میلیون تومانی 16 درصد شبیه است و بهتر بود دولت در سیاست های خود، نرخ سود بانکی را کاهش می داد تا تمام صنایع بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و این بسته مختص یک صنعت خاص نباشد.

 یکی از کارخانه دارهای میبدی که این روزها بشدت تحت تاثیر اوضاع بسیار بد بازار، انبارهایش پر از کاشی شده بود در گفتگو بامیبد خبر، سیاست های اقتصادی دولت در سالهای اخیر را کاملا مقطعی و بدون هدف و آینده نگری دانست و افزود: رکود بازار کاشی و سرامیک تا به این حد، از بدو تاسیس اولین کارخانه در میبد تا به امروز بی نظیر است به طوریکه اکثر مدیرعامل های کارخانجات یا کارگران خود را به مرخصی اجباری فرستاده یا در فکر عدم تمدید قرارداد با آنها هستند.

فلاح بسته خروج از رکود را یکی دیگر از اقدامات مقطعی دولت در مرهم گذاشتن بر زخم بازار دانست و بیان داشت: به نظر من هدف دولت از اعطای این تسهیلات، خالی کردن انبارهای خودروسازان بود، وگرنه علاوه بر اینکه این بسته دردی از درد بازار دوا نکرده، باعث بوجود آمدن بازار سیاه ها و روش جدیدی در فروش وکالتی خودرو ها می شود، وگرنه کسانی که از این تسهیلات 25 میلیونی استفاده کرده اند، اکثرا نیازی به خودروهای بی کیفیت داخلی نداشتند، بلکه در این اوضاع، به دنبال وامی با کمترین بهره بودند.

این فعال اقتصادی بسته خروج از رکود دولت را، بسته ای تورم زا و بدون پشتوانه دانست و با اشاره به طراحی این بسته برای مقطع زمانی بین انجام توافق هسته ‌ای و رفع تحریم‌ها، تصریح کرد: دولت تمام اقتصاد کشور و راه های نجات آن رابه برداشته شدن تحریم ها گره زده و بدون توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، به دنبال گره گشایی مشکلات اقتصادی کشور بدست برجام است.

 




رای شما
میانگین (2 آرا)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ugd
این استاد دانشگاه اسم ندارد؟
0 (0 آرا)
پست شده در ۱۳۹۴/۰۹/۲ ۲۱:۵۲