بازگشت به صفحه کامل
مدیر جهادکشاورزی میبد:

برداشت 16 هزار تن انار از باغات میبد/ اختصاص دو هکتار از اراضی زراعی میبد به کشت گلخانه


مدیر جهادکشاورزی شهرستان میبد گفت: از آغاز فصل برداشت انار تاکنون 16 هزار تن محصول برداشت شده است.

صدر پورکوثری در گفتگو با خبرنگار میبد خبر، در خصوص محصول انار شهرستان میبد بیان داشت: در حال حاضر در شهرستان میبد سطح زیر کشت محصول انار هزار و 240 هکتار می باشد که این میزان بطور متوسط 15 تن در هر هکتار است.

وی در مورد ارقام انار تولیدی شهرستان گفت: بیشترین ارقام اناری که در شهرستان کشت شده شامل میخوش، ملس، شیرین، عقدایی، دانه سیاه و دانه قرمز می باشد که بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان مربوط به انار پوست نازک می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد در ارتباط به صادرات محصول انار شهرستان اظهار داشت: بیشترین مصرف انار تولیدی شهرستان در داخل کشور می باشد که به استانهای تهران، شیراز، کرمان، اصفهان و هرمزگان صادر می شود. این محصول همچنین به کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس، ازبکستان و تاجیکستان نیز صادر شده که بیشترین ارقام صادراتی انار ملس و دانه قرمز می باشد.

پور کوثری در مورد بیشترین مشکلات باغداران میبدی در تولید این محصول اذعان کرد: خشکسالی پیاپی و کم آبی مشکل اصلی در راه تولید این محصول می باشد. عدم بازاریابی مناسب، نوسان قیمت، شیوه های آبیاری سنتی، وجود دلالان، عدم بسته بندی و صنایع تبدیلی مناسب و آفتها از دیگر مشکلات باغداران در راه تولید انار در شهرستان میبد می باشد. کرم گلوگاه و مگس مدیترانه ای مهمترین آفاتی است که محصول انار در میبد را تهدید می کند.
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان میبد آفات کرم گلوگاه و مگس مدیترانه ای را از مهمترین آفات این محصول بر شمرد و ابراز داشت: با توجه به گرمای تابستان سال گذشته، کاهش بارندگی و آفت مگس مدیترانه ‎ ای محصول انار شهرستان در سال جاری با کاهش 20 درصدی روبرو بوده است. سال گذشته میزان 19 هزار تن محصول انار از باغات میبد برداشت شده بود.
 
وی با بیان این که مهمترین عامل کاهش محصول انار شهرستان آفت مگس مدیترانه ‎ ای است، گفت: این آفت از چهار سال پیش از حالت قرنطینه خارج شده و به یک آفت عمومی تبدیل شده و به همین دلیل نیز امسال حدود 500 هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان را مورد حمله قرار داده و اگر این آفت طغیان کند، در سال‎های آینده  محصولی حتی برای مصرف داخل شهرستان نیز باقی نخواهد ماند.
 
پورکوثری مهمترین مناطق تولید انار در شهرستان را روستاهای رکن آباد، حجت آباد و حسن آباد معرفی کرد.
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان میبد در خصوص کشت گلخانه در این شهرستان ابراز داشت: دو هکتار از اراضی زارعی شهرستان به کشت گلخانه اختصاص یافته که در مناطق مزرعه کلانتر، رکن آباد و شمس آباد می باشد.
 
وی افزود: به طور متوسط در هر 1000 متر مربع 15 تن محصول برداشت می شود که بیشترین ظرفیت این گلخانه ها به کشت خیار سبز تعلق دارد.
 
پورکوثری در پایان اظهار داشت: به دلیل پایین بودن کیفیت آب، آماده نبودن زیر ساخت ها و خرده مالکی کشت گلخانه در شهرستان توسعه نیافته است.
 
انتهای پیام/اد



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.