بازگشت به صفحه کامل
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی:

بتن‌ریزی راکتور اراک تحقیر ملت ایران بود/ همه تقصیرات را به گردن دولت نهم و دهم می‌اندازند


رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه بتن‌ریزی راکتور اراک تحقیر ملت ایران بود، گفت: برخی می‌گویند صادرکننده آب سنگین شده‌ایم در حالی که مجبور به خارج کردن آب سنگین اراک شده‌ایم و صادراتی در کار نیست.

به گزارش " میبد خبر "؛ به نقل از "خبرگزاری فارس" از همدان، فریدون عباسی بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان طرح ولایت با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب با کودتاهای رسانه‌ها مواجه شد، اظهار کرد: همزمان با کودتای رسانه‌ها، کودتای نظامی انجام شد و دشمن تلاش کرد با فرمول‎های مرسوم با انقلاب مقابله کند اما با رهبری امام(ره) و حضور مردم در صحنه، خواست دشمنان محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت تثبیت نظام پیش می‌رفتیم که بعد جنگ صورت گرفت، افزود: جنگ تحمیلی یکی از راه‌هایی بود که دشمن برای از بین بردن نظام از آن استفاده کرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه امام راحل فرمود «جنگ رحمت است» اما این بیان امام را درک نکردیم، افزود: هشت سال دفاع مقدس، در تمام عرصه‌ها ارمغان‌هایی داشت که توانستیم از آن استفاده کنیم و به عنوان قدرت منطقه‌ای ظاهر شویم.

وی ادامه داد: ظاهر شدن ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای باعث شد که کشور در مدت کوتاهی تبدیل به قدرت جهانی در عرصه بین‌المللی شود و از اینجا مبارزه‌ها با جمهوری اسلامی بیشتر شد.

عباسی با بیان اینکه کار امروز سخت‎تر از گذشته است چراکه هم شرایط پیچیده و هم تکنولوژی پیشرفته شده است، بیان کرد: اگر یکی از پایه‎های قدرت را علم و فناوری بدانیم، دشمن برای نرسیدن ایران به آن به مقابله برمی‌خیزد.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب دشمن با تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی از رشته‌های مهم در خارج از کشور جلوگیری کرد، بیان کرد: اجازه تحصیل به دانشجویان در خارج از کشور به رشته‌هایی داده می‌شد که در حوزه انرژی نباشند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه یکی از مقولاتی که پس از انقلاب به ان پرداخته شد موضوع هسته‌ای بود در حالی که در ابتدای انقلاب عده‌ای هسته‌ای را به دردنخور و استعماری می‌دانستند، بیان کرد: اختلاف نظری وجود داشت که چون نفت و گاز داریم نیاز به هسته‌ای نیست که این موضوعات؛ القائات غربی‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه یک کشور نباید تمام تنوع انرژی را به یک نوع محدود کند، افزود: بر اساس پیش‌بینی وزارت نیرو برای سال 1410 باید 123 هزار مگاوات برق نصب شده باشد و مجموع تولید برق از انرژی خورشیدی، برق آبی، هسته‎ای و ... باشد.

نیاز کشور به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال 1410

عباسی با تاکید بر اینکه برای سال 1410 نیاز به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور وجود دارد که این موضوع تعیین می‎کند چقدر باید به دنبال اورانیوم برویم، بیان کرد: یک راکتور هزار مگاوات حدود 100 هزار SWU لازم دارد حال اگر 20 هزار مگاوات برق بخواهیم مشخص می‎شود در سال چند هزار SWU اورانیوم غنی شده لازم داریم.

وی با اشاره به اینکه تا سال 1410 هشت سال بیشتر فاصله نداریم، ادامه داد: کشور و حتی مجلس برای این موضوع برنامه‎ریزی نداشته است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: مجلس برای راکتورهای جدید در بودجه ملی 7 میلیارد تومان ردیف بودجه می‌گذارد که این به معنی بازی است و ربطی به دولت‎ها نیز ندارد.

با این همه شعار خواسته‌ایم جامعه را اداره کنیم

وی با اشاره به اینکه از طرفی مردم شعار می‌دهند که هسته‌ای لازم داریم اما نظر معکوسی مبنی بر این می‌دهند که اگر چرخ سانتریفیوژ چرخیده، چرخ زندگی مردم نچرخیده است، افزود: با این همه شعار و حرف‌های بدون نظرات کارشناسی خواسته‌ایم جامعه را اداره کنیم.

عباسی با تاکید بر اینکه دشمن می‌گوید که ایران در زمینه هسته‌ای کار انحرافی انجام می‌دهد یعنی کاری کرده به جای اینکه هسته‌ای در راستای انرژی باشد به سمت ساخت سلاح رفته است، بیان کرد: موضوع دشمن بر ساخت سلاح است.

وی یادآور شد: در سال 82 آژانس بین‌المللی انرژی این موضوع را مطرح کرده که شواهدی به دست ما رسیده و نشان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران از صلح‌آمیز بودن به سمت انحراف و به سمت وسیله هسته‌ای انفجاری می‌رود و حاصل همه گزارش‌ها را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش مطرح کرده است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در سال 2011 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش مفصلی به شورای حکام داد، افزود: در این گزارش مشخص شد مشکل آنها با ایران چیست؟

وی ادامه داد: در این گزارش حتی فعالیت‌های غیر از غنی‎سازی ایران نیز توضیح داده شده و در رابطه با آب سنگین صحبت کرده و اسناد مربوطه برای هر جمله و گزارشی را ضمیمه کرده است.

عباسی پاراگراف 53 این گزارش را مهم دانست و با بیان اینکه این پاراگراف می‌گوید آژانس ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کرده است، افزود: در این گزارش به برنامه توسعه هسته‌ای ایران از نوع سلاح اشاره شده است.

وی ادامه داد: در گزارش سال 2011 هر مسأله‌ای که در سال 82 یا 2003 مطرح شده بود را جمع‌بندی کرده و می‌گوید تمام فعالیت‌های ایران قبل از سال 2003 بوده و هنوز یکسری فعالیت‌ها ادامه دارد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه یک ضمیمه همراه با این گزارش در 15 صفحه وجود دارد که تمام فعالیت‌های ایران را بعد از پیروزی انقلاب آورده است، ادامه داد: حتی این گزارش یک ساختار تشکیلاتی برای کار ایران ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه در بازرسی‌ها اطلاعاتی را جمع‌آوری و افراد را شناسایی کردند، ادامه داد: آژانس اسم 20 نفر را منتشر کرد در حالی که افراد درگیر در فعالیت‌های هسته‌ای 22 نفر بودند؛ بعد از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که نام افراد را از روی درب اتاق آنها برداشته بودند و اسم آن دو نفر به این دلیل ذکر نشده بود که نامشان روی درب اتاقشان نبود که این به معنی جاسوسی است.

عباسی با اشاره به اینکه در سال 92 ظریف به ژنو می‌رود و برنامه اقدام مشترک یا مقدمه برجام را می‌نویسند، افزود: بعد از انجام اقدامات آمانو گزارش GOV 2014 را می‌دهد و حدود دو ماه از وقتی که همه چیز کشور را تحویل داده‌ایم، گزارش آمانو منتشر شد.

ادعای آژانس مبنی بر انحراف فعالیت هسته‌ای ایران

وی ادامه داد: این گزارش آمانو بدترین گزارش علیه جمهوری اسلامی است چراکه در پاراگرافی در گزارش سال 2011 اشاره می‌کند و می‌گوید از سال 2011 تا سال 2014 اسناد جدیدی به دست آژانس رسیده که بیشتر آنها انحراف فعالیت ایران را تأیید می‌کند و ادعای خود را بعد از برنامه اقدام مشترک دوباره به شکل بدترین گزارش را علیه کشور می‌دهد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بعد از برجام، آمانو گزارش دیگری به شماره GOV 2015 شماره 68 داده است، ادامه داد: آمانو در این گزارش می‌گوید ایران به تعهدات عمل کرده و سانتریفیوژ را برداشته است.

وی افزود: آمانو موضوعی را که در گزارش سال 2011 گفته و دنبال می‌کند، می‌گوید اقداماتی که بعد از 2003 صورت گرفت تلاش‌های سازمان یافته نیست و متفرقه بوده که اینجا نشان می‌دهد شهید شهریاری چرا ترور شده و کدام قسمت مربوط به ترور شهریاری و احمدی روشن بوده است.

عباسی با اشاره به اینکه EBW یک نوع چاشنی قابل اطمینان است که در مسائل انفجاری خاص به کار برده می‌شود تا بتوان چند نقطه را همزمان روشن کرد، ادامه داد: آژانس ادعا می‌کند که ایران انجام این کار را می‌داند و می‌تواند سیستمی طراحی کرد که در یک لحظه همه نقاط با هم منفجر شوند که این مربوط به سلاح هسته‌ای است.

وی با بیان اینکه بهترین استعدادهای کشور در رشته ریاضی و در شاخه برق درس می‌خوانند، اظهار داشت: پس وقتی بیشترین استعدادهای کشور به سمت برق می‌روند این طبیعی است که آموزش‌های ما به گونه‌ای باشد که سیستم‌هایی با خطای کم طراحی شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه کشور ضعیفی نیستیم و ادعا می‌کنیم راکتور اراک، تهران و دارخوین را طراحی کرده‌ایم، بیان کرد: سلاح هسته‌ای کنترل و ایمنی ندارد ولی راکتور هسته‌ای دارد پس کشوری که می‌تواند کنترل و ایمنی را نگه دارد، در صورت برداشتن این کنترل و نگهداری سیستم انفجاری منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت راکتور سخت‌تر از سلاح هسته‌ای است و جمهوری اسلامی می‌توانست راکتور بسازد چراکه قصد رفتن به سمت سلاح هسته‌ای را نداشت، بیان کرد: ساخت سلاح هسته‌ای، میکروبی و شیمیایی برای جمهوری اسلامی کاری ندارد اما طبق فتوای مقام معظم رهبری حرام است و جمهوری اسلامی به این سمت نمی‌‎رود.

عباسی در ادامه با بیان اینکه آژانس انرژی اتمی در گزارش سال 2015 و بعد از قطعنامه 2231 اشاره می‌کند که ایران انحراف داشته و چاشنی‌های انفجاری ایران به درد سلاح هسته‌ای می‌خورد، بیان کرد: آمانو پس از بازدید از پارچین در گزارش سال 2011 می‌گوید ایران ساختمانی را نشان داد که آن چیزی که ما می‌خواستیم در آن ساختمان نبود.

وی بیان کرد: تیم مذاکره‌کننده دو سال صحبت کرد و متن برجام را پذیرفت پس اگر می‌گویند پرونده هسته‌ای ایران بسته شده باید این سئوال شود چه پرونده‌ای بسته شد؟

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه پرونده اتهامی بسته شده است یعنی آن مسائلی که آژانس می‌گفت ایران متهم است بسته شد و اکنون می‌گوید ایران مجرم است، ادامه داد: ایران که 12 سال تلاش کرد تا پرونده، مجرمی نباشد و اتهامی باشد اما اکنون پرونده مجرمی و برجام مجازات مجرم است و این را چهارمیخ به قطعنامه 2231 زده‌ایم و ادعا می‌کنند که ایران در آستانه جنگ بوده است.

وی با تأکید بر اینکه قطعنامه‌های قبلی در قطعنامه 2231 جمع شده و مجرمیت ایران را تضمین می‌کند، افزود: می‌گویند برنامه جامع مشترک را اجرایی کنید در حالی که 90 درصد آن غیر هسته‌ای است.

برجام باعث قطع ارتباط کشورهای کوچکی چون جیبوتی با ایران شد

عباسی با بیان اینکه برجام اجازه نمی‌دهد از بازار غیر مرسوم مواد مورد نیاز را تهیه کنیم و این موضوع سال‌هاست که در کشور اجرا می‌شد و از پیشرفت کشور جلوگیری کرده بود، افزود: دستاورد برجام این بود که جیبوتی هم که کشوری بسیار کوچک و ضعیف است، با ایران قطع رابطه کند.

وی با اشاره به اینکه دولت اگر اقتدار بخواهد به گونه دیگری عمل می‌کند و اگر دولت اقتداری سر کار بیاید و مدیریت جهادی را سرلوحه کار خود قرار دهد پس در این صورت نباید نگران بود، ادامه داد: اگر مدیریت جهادی حاکم شود در مدت زمان کوتاهی می‌‎توان وضعیت هسته‌ای کشور را به وضعیت قبلی برگرداند اما برگرداندن ذخایر مواد راهبردی زمان می‌برد و ممکن است یک سال طول بکشد.

به اندازه‌ای که هواپیما برای زندگی بشر مخاطره‌آمیز است، هسته‌ای نیست

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه خطر هسته‌ای از همه چیز کمتر است و اندازه‌ای که هواپیما برای زندگی بشر مخاطره‌آمیز است، هسته‎ای نیست، افزود: از نظر ایمنی هم، ایمنی در تأسیسات هسته‌ای از هر صنعت دیگری بالاتر است و هر کشوری به سمت فناوری هسته‌ای برود از نظر درجات ریسک جزو کشورهای بالا و مهم محسوب می‌شود و ریسک صنایع در آن کشور کمتر است.

وی با اشاره به اینکه اگر کشوری به فناوری هسته‌ای دست پیدا کند یعنی در همه حوزه‌‎های علمی رشد بالایی داشته و آن کشور در همه حوزه‌ها پیشرفت می‌کند، افزود: جوانانی که به خارج از کشور می‌روند همه برای خوشگذرانی نمی‌روند بلکه عده زیادی به دنبال علم هستند و خارجی‌ها نیز نیروی فکر را می‌برند.

عباسی ادامه داد: خارجی‌ها معتقدند که ایرانی‌‎ها به دلیل اهمیت به خانواده دارای اخلاقیات و تربیت بهتر و افرادی متمدن هستند.

وی با تأکید بر اینکه راکتور ساختن بسیار سخت است، ادامه داد: هسته‌ای؛ نوک کوه یخی بود که از آب بیرون زده است و عمده این کوه یخ در زیر آب قرار دارد اما قله آن دیده می‌شود؛ جامعه ایران نیز قله هسته‌ای را دید چراکه دشمن، آن را بزرگ کرد در حالی که ما به صورت عادی با موضوع هسته‌ای برخورد می‌کردیم.

به دلیل پافشاری دشمن مذاکره کردیم

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه به دلیل پافشاری دشمن به مذاکره پرداختیم، ادامه داد: توافق ژنو و برنامه اقدام مشترک حدود سه صفحه بود که در آن توافق شده راکتور اراک تعطیل و تولید سوخت 3.5 درصد تعلیق شود که در همان زمان همه چیز تعطیل شد.

وی با اشاره به اینکه برخی جریانات فکری به دنبال دوقطبی کردن جامعه هستند تا بتوانند از کودتای رسانه‌ای و هیجانات استفاده کنند و کار خود را در جمهوری اسلامی پیش ببرند، افزود: روندی ادامه داشت که در حال مذاکره بودیم و بر روی دستاوردهای خود پافشاری می‎کردیم.

عباسی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت مشکل ما با ایران مربوط به سال 2003 بوده است در حالی که قبل از سال 2003، دولت چهارم تا دولت هشتم به مدت 20 سال حضور داشت یعنی 20 سال پیش از دولت نهم آژانس با ایران مشکل داشت.

وی ادامه داد: دولت نهم و دهم پای میز مذاکرات رفت اما قبول نکرد که دولت‌های پیشین تخلف کرده‌اند و جلیلی نپذیرفت که دولت چهارم تا دولت هشتم از NPT خروجی داشته‌اند اما دولت یازدهم در مذاکرات پذیرفت که دولت‌های چهارم تا هشتم تخلف کرده‌اند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بیان کرد: فکر می‌کنم در مذاکرات پشت پرده تیم دومی در کار بود، همان تیمی که جمهوری اسلامی سال 82 تا سال 84 برخی از آنها را دستگیر و روانه زندان کرد.

وی با بیان اینکه تیم دوم مذاکرات پشت پرده‌ای داشته و خط‌هایی مبنی بر این موضوع داده شد که بپذیرید و در ظاهر به نتیجه رسیدیم و برجام را امضا کردیم، بیان کرد: مسائلی دیگری که با برجام باز می‌شود مثل مسائل موشکی، زندانیان، اعدام و ... است به نحوی که اخیرا گفته شده استفاده از اینترنت، آزادی حقوق بشر است و حتی اگر کشوری فیلتر داشته باشد، با حقوق بشر نیست.

کسانی که باید از صحنه سیاسی کشور خارج شوند خود را منجی کشور می‌دانند

عباسی به طرح این سؤال که چرا دولت نهم و دهم نپذیرفت که دولت‌های قبلی تخلف کرده‌اند اما دولت یازدهم پذیرفت اشاره کرد، ادامه داد: اگر تخلفی در گذشته بود جریان فکری آن‌ها تخلف کرده و باید به مردم کشور خسارت دهند؛ کمترین خسارت این است که برای همیشه از صحنه سیاسی کشور کنار بروند اما خود را منجی کشور هم می‌دانند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مشهد خطاب به دشمنان فرمودند «اگر شما حمله نظامی کنید ما حیفا و تلاویو را به خاک یکسان می‌کنیم» افزود: کسی که اقتداری فکر می‌کند فکر او در دستگاه مختصات امام(ره) است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بیان کرد: تفکر دولت نهم و دهم تفکر اقتداری بود و می‌گفت غنی‌سازی را افزایش دهیم و هرچه تحریم و تهدید کنند همان را انجام می‌دهیم و موفق هم بودند.

وی با بیان اینکه آمریکا برای فرار از بن‎بست آلماتی مذاکرات را ختم کرد، افزود: آمریکا منتظر انتخابات 92 شد و برنامه چید که مثل سال 88 فتنه ایجاد کرده و بهره‎برداری خود را داشته باشد اما مردم به خوبی حاضر شدند و کشور آماده بود که با پشتوانه رأی مردم مذاکرات را ادامه دهد.

در این شرایط مذاکرات را جز خسارت برای کشور چیزی نمی دانم

عباسی افزود: متاسفانه بعد از انتخابات 92 تفکری آمد که نیاز مذاکرات را درک نکرد و 180 درجه به عقب برگشت؛ در این شرایط مذاکرات را جز خسارت برای کشور چیزی نمی‎دانم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است، افزود: با وجود اینکه متخصص زبان انگلیسی در تیم مذاکره‎کننده داشتیم اما سر آن‌ها کلاه رفت اما جلیلی که زبان انگلیسی بلد نبود، کلاه سرش نرفت.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه جلیلی معتقد بود و مانند مقام معظم رهبری و به شیوه ایشان اقتداری رفتار می‌کرد، ادامه داد: برای اینکه ملت توجه نکنند که شخصیت افراد چگونه است شخصیت‌ها را تحریف می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه بتن‌ریزی راکتور اراک تحقیر ملت ایران بود، افزود: خرد کردن و خارج کردن راکتور اراک تحقیر ملت ایران بود؛ برخی می‌گویند صادرکننده آب سنگین شده‌ایم در حالی که مجبور به خارج کردن آب سنگین اراک شده‌ایم و صادراتی در کار نیست.

می‌گویند ما صادر کننده آب سنگین شده‌ایم و خجالت هم نمی‌کشند

عباسی افزود: می‌گویند ما صادرکننده آب سنگین شده‌ایم و خجالت هم نمی‌کشند؛ نمی‌گویند ما مجبور شدیم آب سنگین را از کشور خارج کنیم.

وی تأکید کرد: ساخت راکتور اراک در کشور بومی شده و می‌توان در مدت چهارماه به مرحله قبل برگرداند اما باید اصل را درست کرد و این جریان فکری از صحنه سیاسی کشور حذف شود و گفتمان انقلاب حاکم شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی خطاب به دانشجویان بیان کرد: نگذارید گفتمان انقلاب به طالبان تشبیه شود؛ هر فردی این موضوع را مطرح کرد با ادله و استدلال به دهان او بزنید.

وی با بیان اینکه در مورد برنامه هسته‌ای ایران از نظر من هیچ چیز از خارجی‌ها پنهان نیست و تسلط در خریدها و حتی خرید افراد دارند، بیان کرد: سال‌ها بحث غرب‎زدگی در جامعه ایران وجود داشت که انقلاب توانست بر آن غلبه کند اما آمریکا و انگلیس ریشه خود را پیدا می‌کنند.

عباسی در ادامه در رابطه با ترور دانشمندان هسته‌ای کشور بیان کرد: در رابطه با ترور همیشه ابتکار عمل دست کسی است که ترور می‌کند و هرچه تلاش کنیم محافظ بگذاریم دشمن به سراغ کسی می‌رود که محافظ ندارد و یا شیوه را عوض می‌کند.

اگر ترور اتفاق افتاد نباید خم به ابرو آورد

وی با بیان اینکه ترورها وجود خواهد داشت اما می‌توان با تمهیدات انجام آن را برای دشمن سخت کرد، افزود: بهای مبارزه را باید پرداخت اما باید تلاش کرد ترور صورت نگیرد و اگر هم اتفاق افتاد نباید خم به ابرو آورد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه به خوبی به شهید احمدی روشن آموزش داده بودم و به او گفته بودم که مسیر خود را باید تغییر و ساعت تردد خود را نامنظم کند، ادامه داد: در مورد شهید رضایی‎نژاد نیز مسیر را پیش‌بینی کرده بودم و گفته بودم فرد دیگری را به دنبال فرزند خود در مهد کودک بفرست.

وی با اشاره به اینکه پنج سال پیش از ترور به بنده گفته شد که ترور می‌شوم، ادامه داد: می‌دانستم ترور می‌شوم و این اتفاق افتاد.

عباسی با بیان اینکه بی‌نظمی؛ یکی از شیوه‌های ضد ترور است، ادامه داد: باید خسارت برای دشمن در ترور بالاتر باشد؛ به نحوی که باید توپ را در زمین آنها بیاندازیم و بدانند که اگر یکی از ما شهید شود ما 10 نفر از آنها را تلف می‌کنیم و این روش می‌تواند عامل بازدارنده باشد.

امروز اگر بخواهند با پهپاد ترور می‌کنند

وی با بیان اینکه بعد از دی ماه سال 90 تروری نداشتیم و مواردی بود که با آتش محافظان مواجه شدند، ادامه داد: این روزها اگر بخواهند ترور انجام دهند با استفاده از پهپاد انجام می‌دهند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: جریان فتنه 88 بستر ترورها را فراهم کرد و شهید علی‌محمدی را برای ترور انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه هدف از ترور فقط حذف فرد نبود بلکه ایجاد رعب و وحشت بود تا این ترور را به گردن نظام بیندازند، افزود: تا زمانی که شهریاری شهید نمی‌شد نظام از حرف‌های افراد غافل، بری نمی‌شد.

عباسی با بیان اینکه خون شهید شهریاری ثابت کرد که شهید علی‌محمدی را نظام ترور نکرده است، ادامه داد: برخی گفتند شهید علی‌محمدی را احمدی‌نژاد ترور کرده است؛ این جناح‌های سیاسی بی‌رحم هستند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه به توضیحاتی در خصوص قطعنامه‌ها پرداخت و با بیان اینکه وقتی شورای حکام آژانس به این نتیجه برسد از حل پرونده کشوری در موضوع هسته‌ای عاجز مانده و موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل می‌فرستد، ادامه داد: برخی می‌گویند در دولت نهم و دهم قطعنامه‌ها صادر شده و ایران را ذیل فصل 7 شورای امنیت برده که این دروغ بزرگ است.

وی با بیان اینکه مقدمه رفتن به شورای امنیت نظرات شورای حکام است، افزود: در سال 82 از کلمه «تعلیق داوطلبانه» استفاده شد و در اواخر دوره خاتمی و بعد از انتخابات، تعلیق‌ها به دستور رهبری برداشته شد و خواستیم که کارهای تحقیقاتی را آغار کنیم که اولین قطعنامه در دولت نهم صادر شد.

عباسی با بیان اینکه در انتخابات سال 84 جریان گفتمان انقلاب در انتخابات پیروز و دیدگاه سرمایه‌داری از طرف مردم کنار گذاشته شد، ادامه داد: مردم به دنبال عدالت‌خواهی بودند.

همه تقصیرات را به گردن دولت نهم و دهم می‌اندازند

وی با اشاره به اینکه همه تقصیرات را به گردن دولت نهم و دهم می‌اندازند، ادامه داد: ممکن است دولت نهم و دهم دارای مشکلاتی باشد که حتماً هم هست اما همه مشکلات مربوط به این دو دولت نیست.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران را جزو تولیدکنندگان سوخت دانست و افزود: تمام فعالیت‌ها تحت نظارت آژانس انرژی اتمی بوده و از سال 88 هیچ نقطه ابهامی در مورد کار ایران وجود ندارد چراکه تعامل با آژانس وجود داشته است.

وی در ادامه در بحث کنار گذاشتن افراد از سازمان انرژی اتمی بیان کرد: موضوع کنار گذاشتن افراد از سازمان انرژی اتمی مفصل است و از دولت یازدهم نیز آغاز شد؛ افرادی که کنار گذاشته شدند با عنوان یاران احمدی‌روشن بودند که مقداری از این موضوع نیز به سخنرانی‌های پدر شهید احمدی روشن برمی‌گردد.

عباسی افزود: وقتی موضوع کنار گذاشتن افراد مطبوعاتی شد شیوه نیز تغییر پیدا کرد و مقرر شد این افراد در شیوه تصمیم‌گیری ورود پیدا نکنند و به حاشیه بروند.

وی افزود: یکسری افراد هم کنار گذاشتند که تفکرات انقلابی و مدیریت جهادی داشتند در نتیجه به دنبال کارهای دیگر رفتند و این نوع برخورد با این افراد رسانه‌ای نشد.

استمرار حذف عده‌ای از سازمان انرژی اتمی

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کنار گذاشتن عده‌ای از سازمان انرژی اتمی تاکنون استمرار داشته است، بیان کرد: دوستان شهید احمدی‎روشن در آخر سال 93 به صورت خزنده از انرژی اتمی کنار گذاشته شدند و حقوق آنها نیز صفر شد.

وی با بیان اینکه این برای کشور فاجعه است که افرادی که در صنایع راهبردی فعالیت می‎کنند را بالا ببری و بعد آنها را به سمت پایین رها کنی، افزود: اگر این افراد تقوا نداشته باشند، پتانسیل‌های جاسوسی را دارند اما خوشبختانه با تقوا هستند.

عباسی با تأکید بر اینکه در دولت نهم و دهم هیچ فردی از سازمان انرژی اتمی کنار گذاشته نشد، ادامه داد: حتی وابستگان افرادی که در فتنه بودند را در دستگاه داشتیم اما هیچکس آنها را کنار نگذاشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشوری که می‌تواند غنی‌سازی را از حدود پنج درصد به 20 درصد برساند برای رساندن غنی‌سازی به درصدهای بیشتر مشکلی ندارد، افزود: سانتریفیوژهای نسل اول و نسل جدید در کشور به صورت بومی ساخته می‌شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اکنون جنگ با شکل دیگری از جمله داعش، اقدامات عربستان در یمن و... علیه ایران آغاز شده است، ادامه داد: جنگ علیه ایران وجود دارد و برجام نتوانست مشکلی را از کشور به اندازه‌ای که گفته شد حل کند.

وی با تأکید بر اینکه مجلس برجام را نپذیرفته و فقط اجرای برجام را به دولت با شروط اجازه داده است، بیان کرد: بنده از منتقدان اصلی برنامه اقدام مشترک هستم چراکه اقدامی شتابزده بود.

وقتی نظام دستمزد مشکل داشته باشد رشوه توجیه می‌شود

عباسی در رابطه با فیش‌های حقوقی بیان کرد: اشکال اساسی در نظام دستمزد کشور است، وقتی نظام دستمزد با هزینه‌های زندگی در تمام سطح سازگاری نداشته باشد این مشکل ایجاد و رشوه توجیه می‌شود.

وی با بیان اینکه این فساد در جامعه وجود دارد که در شأن جامعه حسینی و انقلاب نیست پس باید عوض شود، افزود: در کشور حقوق و دستمزد با اجاره خانه سازگاری ندارد.

 

منبع: فارس نیوز




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.