بازگشت به صفحه کامل
مهدی دهقان هراتی

با صبحانه نخوردن کودکم چه کنم؟!


آیا کودک شما به هنگام صبحانه خوردن اذیت می کند؟ آیا هر روز صبح با این مشکل مواجه هستید که سعی کنید کودک خود را مجبور کنید تا قبل از رفتن به مدرسه غذای سالم خورد؟نگاهی دقیق به عادات صبحانه خوردن خود بیندازید، چرا که این الگو و نمونه، بهترین آموزگار است.

میبد خبر، آیا کودک شما به هنگام صبحانه خوردن اذیت می کند؟ آیا هر روز صبح با این مشکل مواجه هستید که سعی کنید کودک خود را مجبور کنید تا قبل از رفتن به مدرسه غذای سالم خورد؟نگاهی دقیق به عادات صبحانه خوردن خود بیندازید، چرا که این الگو و نمونه، بهترین آموزگار است.


اگر هر روز صبح پشت میز می نشینید و غذای خوشمزه میل می کنید، بدون شک کودک شما نیز همین کار را خواهد کرد.سعی کنید به عنوان یک خانواده با هم صبحانه بخورید.


اگر با وجود الگویی خوب، کودکتان همچنان صبحانه نمی خورد، نگذارید به یک کشمکش شدید بین شما تبدیل شود و راه حل های زیر را امتحان کنید.

 


صبحانه را جذاب کنید
سعی کنید وقت کافی برای صبحانه ای با فراغت خاطر بگذارید و آن را به یک زمان لذت بخش تبدیل کنید، نه صرفأ رفع نیاز غذایی


بچه های کوچک از داشتن کاسه ی شخصی و یا فنجان نوشیدنی شخصی لذت می برند.آنها عاشق این هستند که در تهیه ی صبحانه کمک کنند، علاقه دارند که نان خود را با پنیر تزیین کنند و یا روی نان خامه و یا آلبالو بمالند


به او اجازه دهید در برنامه ریزی کمک کند. اگر به کودک خود اجازه دهید در برنامه ریزی لیست صبحانه برای یک هفته به شما کمک کند و شاید هنگامی که برای خرید مایحتاج غذایی به بازار می روید همراه شما باشد ، احتمال زیای وجود دارد که بخواهد آن را بخورد.

 


مرگ بر سنت
اگر کودک شمادوست ندارد صبحانه های متعارف بخورد، چیزی متفاوت امتحان کنید.مخلوط شیر و شربت تهیه کنید و از او بخواهید که بنوشد.کمی کره روی تکه های سیب بمالید و یا یک تکه پیتزا با یک لیوان شیر به او بدهید4

 


اغلب تنوع غذایی داشته باشید
هر چند وقت، غذاهای جدیدی به لیست صبحانه اضافه کنید تا مانع یکنواختی و خستگی شوید.اگر کودک ناگهان از خوردن غذایی که قبلأ از آن لذت می برد، در یک صبح خودداری کرد، به زور در حلقش فرو نکنید.برای مدتی آن را از لیست حذف کنید و بعد از چند وقت دوباره به او بدهید.روی غذایی خاص برای صبحانه اصرار نکنید.


یک رفیق در صبحانه باشید
بچه های کوچک دوست دارند با بچه های بزرگتر غذا بخورند. حتی اگر وقتی کودکتان غذا می خورد نمی توانید کنارش بنشینید، در اتاق بنشینید و یک رفیق هنگام صبحانه در سر میز به او بدهید؛ یک عروسک یا حیوان پارچه ای مناسب است.


جذاب کردن غلات غذایی
غلات غذایی را به کمک خود خود او انتخاب کنید و سپس آنها را به اندازه ی یک وعده صبحانه در بسته های پلاستیکی شفاف بسته بندی کنید و در هر بسته یک پاداش بگذارید( یک برچسب رنگی، بلیط برای شهر بازی، یک تکه اسباب بازی) اگر تمام صبحانه مورد نظر را خورد جایزه را دریافت می کند.


از جورچین استفاده کنید
با استفاده از قطعات یک ساختمان درست کنید وبه کودک خود بگویید اگر بتواند با قطعات مثل این ساختمان بسازی،  شب می توانی به پارک بروی؛ ولی با هر لقمه صبحانه فقط می توانی یک قطعه برداری( سعی کنید از الگو های کوچک تر شروع کنید)

 


برای آن وقت تنظیم کنید
برای کودکی که به آرامی غذا می خورد، سعی کنید با یک زمان سنج در آشپزخانه  انگیزه ایجاد کنید.به گونه ای زمان را تنظیم کنید که معمولا او برای صبحانه صرف می کند و او را تشویق کنید قبل از اینکه زنگ به صدا در آید، صبحانه را تمام کند.سپس به تدریج زمان را کوتاه کنید( هر دفعه یک یا دو دقیقه) تا اینکه به زمان منطقی صرف صبحانه برسید .

مهدی دهقان هراتی دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبائی در نظر دارد در یادداشت های جداگانه ای به ارائه راهکارهایی جهت اصلاح سبک های زندگی و به خصوص روابط زناشویی و فرزند پروری بپردازد، مطمنأ این روند به جز به یاری شما همشهریان فهیم به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. از این رو از شما  خواهشمندیم موضوعات مد نظرخود و همچنین سوالات خود را به ایمیل مهدی دهقان ارسال فرمائید

ایمیل:moshavere2002@gmail.com
وبلاگ:mahdiarshad.blogfa.com


​انتهای پیام/ع 




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.