بازگشت به صفحه کامل

بافت تاریخی ندوشن احیا می شود


حفظ و احیای بافت تاریخی ندوشن با جاذبه ها و آثار تاریخی ارزشمند، نیازمند توجه ویژه مسئولان ذیربط در این بخش است.

به گزارش میبد خبر به نقل از ایرنا، در راستای رفع مشکلات و بهبود و ساماندهی این بافت نشستی با حضور مسئولان شهرستان میبد و ندوشن در محل فرمانداری میبد برگزار شد که امید است این نشست اینده خوب و درخشانی را در این بخش نوید دهد.

فرماندار میبد در این نشست بافت تاریخی ندوشن را ارزشمند ، بکر و منحصر به فرد توصیف و بر توجه بیشتر به آن تاکید کرد.
حسین فلاح افزود: برای رفع مشکلات و مرمت و بازسازی بناهای تاریخی ندوشن آماده هرگونه همکاری و کمک هستیم.
وی با قدردانی از توجه ویژه مسوولان ندوشن به ویژه شورای شهر و شهرداری به بافت تاریخی اظهار داشت: توسعه ندوشن در گروه توجه ویژه به این بخش است.
فلاح تصریح کرد: با توجه خشکسالی های پیاپی در منطقه باید توجه به این سمت معطوف شود و میراث فرهنگی و گردشگری مورد توجه قرار گیرد و توسعه یابد.
وی مشارکت بخش خصوصی برای حفظ، احیاء و مرمت بافت تاریخی ندوشن را خواستار شد.
فرزین خادمی بخشدار ندوشن هم با بیان اینکه مقدمات لازم برای راه اندازی موزه تاریخی و مردم شناسی فراهم است، خواستار اختصاص اعتبارات لازم برای مرمت ، تجهیز و راه اندازی این موزه شد.
عضو شورای شهر ندوشن هم در این نشست با انتقاد از کم توجهی به بافت تاریخی ندوشن و کمبود اعتبارات این بخش بر توجه بیشتر به بافت تاریخی این شهر تاکید و گفت: با توجه به اینکه بافت تاریخی ندوشن در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده باید مراقبت بیشتری از اثار و بناهای آن صورت گیرد.
منیژه جعفری با بیان اینکه گاها شاهد تخریب هایی در بافت تاریخی ندوشن هستیم افزود: به منظور رفع مشکلات باید ضمن راه اندازی نمایندگی میراث فرهنگی ، اعتبارات آن نیز تقویت شود .
وی سرمایه گذاری در بخش گردشگری منطقه را ضروری دانست و اظهار داشت: همچنین زیر ساخت های گردشگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شود.
جعفری همدلی و وحدت بین مسئولان شهرستان و ندوشن برای حفظ و حراست از اثار و بناهای تاریخی را خوب ارزیابی کرد.
شهردار ندوشن نیز با اعلام آمادگی برای حمایت از میراث فرهنگی این شهر گفت: پیش بینی اعتبار برای ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی ندوشن در سالجاری انجام شده است و باید با کار مشارکتی با میراث فرهنگی به این بخش بیشتر توجه شود.
سید هادی موسوی افزود: در این راستا، مرمت و بازسازی دو اثر تاریخی ارزشمند حمام تاریخی قلعه و قلعه سفیده و مسیر مسجد قلعه تا مسجد جامع با عنوان محور فرهنگی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است که امیدواریم بتوانیم با همکاری میراث فرهنگی این طرح ها را اجرا کنیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد هم در این جلسه در زمینه حل مشکلات میراث فرهنگی این شهر قول پیگیری و مساعدت داد و افزود: اعتبارات بافت تاریخی و میراث فرهنگی ندوشن در سالجاری تقویت می شود.
بافت تاریخی ندوشن که در ۸۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد با بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد جامع، منارجنبان، امامزاده ها، قلعه سفید، محله ها، حمام های تاریخی، دروازه های شهر، حسینیه ها، مساجد، اب انبارها و بادگیرها از جمله اثار و بناهای تاریخی و ارزشمند ندوشن می باشند که برخی از آنها بیش از یک هزار سال قدمت دارد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.