بازگشت به صفحه کامل
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها:

بارندگی‌های اخیر هیچ ارتباطی با بارورسازی ابرها ندارد


مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها در واکنش به شایعاتی مبنی بر ارتباط بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر با بارورسازی ابرها گفت: ارتباط بارندگی‌های اخیر کشور با بارورسازی ابرها شایعه‌ای بیش نیست.

به گزارش میبد خبر، فرید کلگار در واکنش به شایعه ارتباط بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر با بارورسازی ابرها گفت: مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها نه در سال گذشته و نه در سال جدیدهیچگونه عملیات بارورسازی اجرا نکرده است و ارتباط بارندگی‌های اخیر کشور با بارورسازی ابرها شایعه‌ای بیش نیست.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها افزود: نکته قابل‌توجه اینکه بر اساس پروتکل اجرای بارورسازی ابرها اگر اخطاری مبنی بر سیل‌آسا بودن بارندگی از سوی سازمان هواشناسی و یا مراجع دیگر دارای صلاحیت به این مرکز صورت گیرد حتی اگر هواپیما درحال پرواز برای اجرای عملیات باشد عملیات را متوقف می‌کنیم و در طول بیست سال گذشته همواره نسبت به اجرای این پروتکل پایبند بوده‌ایم.

حداکثر مدت زمان بارش پس از بارورسازی سه ساعت است

گل‌کار خاطرنشان کرد: نکته دوم در این زمینه این است که مدت‌زمان بارش ابرها از هنگام رهاسازی مواد تا هنگام بارش و تحت تاثیرقرار دادن منطقه هدف حداکثر سه ساعت بوده و نمی‌تواند حتی یک روز این بارندگی ادامه داشته باشد و این درحالی است که در بارندگی‌های اخیر شاهد بارش‌های چندروزه بودیم.

وی در واکنش به شایعه‌ای مبنی بر ارتباط بارندگی‌های اخیر با بارورسازی ابرها توسط کشورهای استکباری هم اظهار داشت: همان‌گونه که گفتم حداکثر زمان بارش در صورت بارورسازی سه ساعت است ضمن اینکه اگر بخواهیم این موضوع را ازنظر هدایت ابرها و مکان بارش هم بررسی کنیم باید بگویم در صورت حرکت ابرها با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت میزان حداکثر جابه‌جایی 150 کیلومتر است و حتی اگر این اقدام از سوی کشورهای همسایه نیز صورت بگیرد نمی‌تواند این حجم از بارندگی را توجیه کند و کشور را در مناطق مختلف درگیر سازد بنابراین با توجه به اینکه امروزه در کشور ما روش بارورسازی ابرها همان روش کلاسیکی است که در دنیا نیز صورت می‌گیرد به‌طورقطع می‌گویم بارندگی‌های اخیر هیچ ارتباطی با بارورسازی ابرها نداشته و اساساً طرح چنین شایعاتی بی‌پایه و اساس بوده و صحت ندارد.

بارورسازی ابرها ۱۵ تا ۲۰ درصد میانگین بارش‌ها را افزایش می دهد

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها تصریح کرد: بارورسازی ابرها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد میانگین بارش‌ها را افزایش می دهد درحالی‌که بارش‌های اخیر حتی از وضعیت نرمال و فوق نرمال هم بالاتر بوده است و این نکته نیز تائید دیگری برعدم ارتباط بارندگی‌ها با بارورسازی ابرهاست.

وی در خصوص اظهارنظرها مبنی بر ورود کشور به دوره ترسالی 30 ساله گفت: این‌که بگوییم امسال سالی‌تر را شاهد خواهیم بود حرف درستی است اما نمی‌توان به‌طورقطع بگوییم وارد دوره 30 ساله ترسالی شده‌ایم چراکه به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان چنین مسائلی را پیش‌بینی کرد و پیش‌بینی‌ها ازنظر هواشناسی حداکثر می‌تواند وضعیت 15 روز آینده را گزارش کند و ازنظر اقلیم‌شناسی نیز حداکثر 3 ماه و در صورت خوش‌بینانه 6 ماه است که در این مدت نیز بارها این پیش‌بینی‌ها موردبررسی قرارگرفته و مورد تجدیدنظر واقع می‌شوند بنابراین تنها چیزی که می‌توان در این زمینه گفت این است که امسال، ترسالی است اما اینکه سال آینده چگونه باشد مشخص نیست.

حداکثر 30 درصد از بارندگی های اخیر توسط سفره های زیرزمینی جذب شده اند

گل‌کار در بخش دیگری از سخنانش بابیان این مطلب که بر اساس نظر کارشناسان امر به‌طور میانگین حداکثر 30 درصد ازبارندگی‌های اخیر در استان توسط سفره‌های زیرزمینی جذب‌شده است ابراز داشت: البته این موضوع نیز مطلق نیست چراکه میزان جذب آب به مواردی نظیر شیب زمین، جنس خاک و عوامل دیگر بستگی دارد و بعضاً ممکن است در برخی نقاط میزان جذب صفر درصد باشد.

وی تأکید کرد: هرچند بارندگی‌های اخیر در استان موجبات خوشحالی مردم را فراهم کرده است اما نکته مهم در این زمینه این است که استان یزد به دلیل درگیر بودن با سال‌ها خشک‌سالی، برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی و خطاهایی که درگذشته در خصوص مسئله آب انجام دادیم باید سال‌ها با همین روند بارندگی صورت گیرد تا منابع آب زیرزمینی به یک سطح قابل‌قبول برسد لذا همچنان باید روش‌های بهبود مصرف آب را دردستور کار قرار دهیم تا سرنوشت آیندگان به خطر نیفتد.

بارندگی ها تا پایان بهار ادامه دارد

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها با اشاره به این مطلب که درحال حاضر میانگین بارندگی کشور ما در حالت نرمال یک‌سوم میانگین جهانی است اظهار داشت: اگر ما سالانه ۵۰ درصد افزایش بارش داشته باشیم بعد از گذشت سه سال به میانگین بارندگی جهانی خواهیم رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه میزان بارندگی‌ها در استان قابل‌توجه بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل بهار ادامه داشته باشد.

گل‌کار در پایان تأکید کرد: باید باصرفه جویی در مصرف آب و مدیریت منابع آبی خسارات ناشی از خشک‌سالی را کاهش داده و درزمینهٔ مدیریت بارش‌های سنگین و هدایت سیلاب‌ها نیز برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.