بازگشت به صفحه کامل

این زن الگوی حجاب نیست!


حجاب نه به افراط وهابیون سلفی است که همراه بانقاب و روبندی زن و پوشش سیاه و سفید او را از ورود به جامعه منع می کنند و نه به تفریط و سبک آمریکایی که تنها پوشیدگی موی سر را ملاک قرار می دهند و بس.

به گزارش "میبد خبر"؛ به نقل از یزد رسا: در المپیک امسال بحث حجاب یکی از مباحثی بود که در رسانه های مختلف دنیا  بازتاب زیادی به همراه داشت. از حجاب چادر سکینه  خدابنده لو  مربی تیراندازی تیم ملی  ایران  در مراسم رژه افتتاحیه  گرفته تا  حجاب برخی از بازیکن های کشورهای  دیگر مثل والیبالیست و وزنه بردار  مصری و شمشیرباز آمریکایی. اما در این  میان  شاید حجاب «ابتهاج محمد»  شمشیر زن آمریکایی بیشتر از همه  مورد توجه  رسانه های دنیا قرار گرفت و هر کدام به شکلی خبری از آن را پوشش دادند.

یکی از دلایل  آن هم این بود  که  وی نماینده ورزشی از کشور آمریکا  محسوب می شد؛ کشوری که  سایه امپراتوری اش بر جهان گسترده شده است  و نماد کامل لیبرالیسم در دنیا می باشد حالا نماینده تیم ملی آن به صورت  محجبه در المپیک ظاهر شده است؛ از سویی دیگر او از کشوری به این بازی های جهانی آمده  که قدرت و نبض رسانه ای دنیا  را در اختیار دارد.

اما «ابتهاج محمد»  درالمپیک  شاید بیشتر از همه مورد  توجه ایرانیان قرار گرفت. اول حضورش در المپیک، دوم  زمانی که  کمپین های حجاب برای دفاع از سکینه  خدابنده لو  برپا شده بود  تصویر وی را هم در کنار تصویر چادری خدابنده لو  به نمایش گذاشتند و سوم وقتی بود که  او  توانست  مدال برتر المپیک را به دست  بیاورد. در این میان  تعریف و تمجید  از «ابتهاج  محمد» در فضای رسانه ای بالا گرفت و داغ شد تا جایی که عده ای  او را به عنوان الگوی اسلامی معرفی کردند؛ شاید  زنگ خطر از همین جا به صدا درآمد و باعث حساسیت بیشتری گشت.  در حقیقت باید گفت  هرچند «ابتهاج محمد»  برای ورود با حجاب به چنین  عرصه ای سختی کشید و این قابل تقدیر است اما نباید  جوزده شویم و او را  الگوی اسلامی معرفی کنیم  زیرا وی ابدا و اصلا  شایسته بزرگ نمایی تا به این حد نیست.

 «ابتهاج محمد»  در نگاهی دیگر نمادی کامل از اسلام آمریکایی و لیبرالی است؛ آن هم اسلامی که تنها  پوشیدگی موی سر را  ملاک تمکین به اسلام نمی داند و به رابطه  محرم و نامحرم همچنین  نوع پوشش دیگر نقاط بدن  نیز اهمیت می دهد؛ درحالی که «ابتهاج محمد» بی محابا با اوباما دست می دهد لباسهای نه چندان برازنده  مسلمان  به تن  می کند و با اتکا به روسری که سر دارد خود را نماینده  جامعه  مسلمانان و الگوی زن اسلامی معرفی می کند. فلسفه حجاب البته مقابل با تبرج است که این روزها نسبت به آن کم توجهی زیادی می شود. اسلام برای کوچکترین  موارد زندگی زن و مرد  قوانینی دارد؛ قوانینی که  استحکام بنیاد خانواده  و روابط بین فردی را هدف قرار داده است .

 این که روسری روی سر بگذاریم و موههای خود را بپوشانیم، ولی از نظر اسلامی، حجاب دیگر قسمت های بدن عین بی حجابی باشد  را نمی توان  ملاک محجبه بودن و پوشیدگی تصور کرد  مشکلی که البته  در پرداختن  برخی از رفتارهای مسلمانان کشورهای غربی و متاسفانه  کشورهای به ظاهر اسلامی به وفور دیده می شود.

 حجاب نه به افراط وهابیون  سلفی است  که همراه بانقاب و روبندی زن و پوشش سیاه و سفید او را از ورود به  جامعه  منع می کنند و نه به تفریط  و سبک آمریکایی که تنها  پوشیدگی موی سر را ملاک قرار می دهند و بس.  این یک حقیقت است که دولت آمریکا  سعی دارد جامعه یک میلیارد و شش میلیون مسلمان دنیا را  مدیریت  کند برای همین با ارائه چنین الگوهایی اسلامی به طور غیرمستقیم  سبک زندگی و اندیشه  مسلمانان را  هدف قرار داده است.

این شیوه را پیش از این نیز در دولت دولت دموکراتها شاهد بوده ایم  آنها  که برخلاف جمهوری خواهان به سیاست  و مکرورزی شهرت  دارند با چنین کارهایی موذیانه  وارد می شوند؛ چنانچه «دالیا مجاهد» مشاوره اوباما  بود  و به عنوان تنها زن محجبه دردستگاه  دولتی آمریکا معرفی شد  تا با این سیاست نمایشی  نظر مسلمانان را به خود جلب کنند. این نکته  بسیار اهمیت دارد  که مسلمانان  نباید  از چارچوب اسلام و قرآن  با چنین الگوهایی خارج شوند .

حرکت «ابتهاج محمد» هرچند  خوب است اما نقص دارد  و بزرگ نمایی او به عنوان  نمادی از الگوی حجاب اسلامی درست نیست.  در نمایشگاه  تصویری «من یک محجبه ام» کاری از انجمن شهید ادواردو آنیلی به صورت قابل تامل به موضوع  فوق در کنار اهمیت  الگوسازی حجاب پرداخته شده است. در این نمایشگاه  که کاری از یک مجموعه فرهنگی غیردولتی است با تازه مسلمانان  ارتباط تنگاتنگ  دارد. در معرفی این نمایشگاه  می خوانیم  که موج ایجاد شده درباره حجاب در جهان  امری فطری است که الگوی آن دختر محجبه ایرانی و انقلاب اسلامی است؛ دختری که  الگوی خود را  حضرت فاطمه زهرا می داند .

البته موضوع حجاب تا پیش از انقلاب مانند بسیاری از ارزشها درحال  فراموش شدن بود که به برکت انقلاب اسلامی  این موج ایجاد شد و اگر اکنون در آمریکای لیبرال همان  حجاب نیم بند  معرفی و ارائه می شود  محصولی از تاثیرات انقلاب جهانی اسلام و تفکرات آن است. پس نباید با فراموش کردن خود، محصولاتی که در آن استکبار دست داشته  و تعمدا الگو کرده را بزرگ کنیم و به جای تاثیرگذاری، تاثیرپذیر و پیرو باشیم.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.