بازگشت به صفحه کامل
آیا نظارتی وجود دارد؟

آگهی‌های جذب نیروی کار و سوءاستفاده از جایگاه زنان


کارفرمایان می‌گویند اگر قرار باشد مردی را برای کار استخدام کنم باید حق و حقوق کافی به او بدهم در حالی که زنان به حقوقی خیلی کمتر از آنچه حق واقعی آن‌ها است راضی هستند.

به گزارش میبد خبر، کمتر کسی است که وقتی آگهی‌های مختلف استخدام در روزنامه‌‎ها و یا بر روی درب مغازه‌ها و یا در فضای مجازی را می‌بیند، متوجه این واقعیت نشده باشد که در بیشتر این آگهی‌ها و تبلیغات، جذب نیروی کار خانم درج شده است. این واقعیتی است که در بسیاری از کارهایی که حتی آنچنان نسبتی با خانم‌ها هم ندارد هم اتفاق می‌افتد و کارفرمایان بیشتر تمایل به جذب نیروی کار خانم دارند. به طوری که مشاهده میدانی و بررسی آگهی‌های استخدام که در فضای مجازی و یا روزنامه‌ها منتشر می‌شود نشان می‌دهد بخش اعظم مشاغل مختلف از جمله مشاغل اداری سطوح پایین برای بانوان در نظر گرفته شده است!

اینکه چرا کارفرمایان بیشتر تمایل دارند تا از بین خانم‌ها نیروی کار استخدام کنند، دلایل مختلف بیان شده است. یکی از دلایلی که برای این موضوع ذکر شده است و حتی خود کارفرمایان هم به آن اذعان دارند، به رضایت زنان جهت دریافت دستمزد کمتر در مقایسه با مردان مربوط می‌شود. در واقع کارفرمایان می‌گویند اگر قرار باشد مردی را برای کار استخدام کنم باید حق و حقوق کافی به او بدهم در حالی که در خیلی از موارد زنان به حقوقی خیلی کمتر از مردان و در واقع خیلی کمتر از آنچه حق واقعی آن‌ها است راضی هستند. لذا در این شرایط آن‌ها استخدام نیروی کار خانم را به مراتب بر نیروی کار آقا ترجیح می‌دهند.

از سوی دیگر برخی‌ها دلیل این مسئله را به تلاش خیلی بیشتر زنان در کار در مقایسه با مردان می‌دانند. در واقع وجود روحیه فداکاری و خدمت صادقانه در زنان موجب شده تا آن ها با رغبت بیشتری کارها را انجام دهند و همین مسئله حالا عاملی است که برخی از کارفرمایان به نوعی از آن سواستفاده می‌کنند. یک جامعه‌شناس در همین ارتباط می‌گوید: «این دیدگاه که زنان، کار را دقیق‌تر و کامل‌تر تحویل می‌دهند حتی به اقشار معمولی جامعه نیز تسری پیدا کرده است؛ به عنوان مثال خانواده‌ها برای نظافت خانه خود به شرکت‌های مرتبط سفارش می‌کنند که برایشان کارگر خانم بفرستد یا در مراجعه به بانک‌ها و ادارات مختلف، ترجیح عمومی این است که کار را به خانم‌ها بسپارند. با این وجود زنان هم دستمزد کمتری می‌گیرند هم کار بیشتری انجام می‌دهند این در شرایطی است که توان جسمی و فیزیک زنان نسبت به مردان ضعیف‌تر است.»

عامل دیگری که می‌توان در این رابطه به آن اشاره کرد به ویژگی اطاعت‌پذیری بیشتر زنان از مردان در محیط کار مربوط می‌شود. کارفرمایان معمولا نیروی کار زن را بر نیروی کار مرد ترجیح می‌دهند چرا که آن‌ها معتقدند اگر نیروی کار خانم به کار بگیرند، بیشتر می‌توانند به او امر و نهی کنند و تبعیت او از امر و نهی کارفرما بیشتر از مرد است. افزون بر اینکه کمتر پیش می‌آید که نیروی کار خانم بخواهد با کارفرما رقابت کند این در حالی است که کارفرمایان همواره از اینکه نیروهای کار مرد به عنوان رقیب برای آن‌ها عمل کنند، بیم دارند.

همه‌ی این موارد نشان می‌دهد اصرار کارفرمایان برای به کار گرفتن بانوان، نه تنها در حمایت از زنان و به نفع آن‌ها نیست؛ بلکه در واقع نوعی سوءاستفاده از ویژگی‌های شخصیتی و جایگاه زنان است. تردیدی نیست که در برخی از کارها حضور زنان مناسب‌تر از مردان است و حتی برخی از کارها صرفا از زنان بر می‌آید؛ اما اصرار بر استخدام زنان در بسیاری از کارها و حتی کارهایی که هیچ نسبتی با روحیه زنانه ندارد از سوی کارفرمایان، بیشتر از آن که به نفع زنان باشد در جهت تضییع حقوق آن‌ها و به نوعی اهانت به آن‌ها است.

اما سئوال مهمی که در این ارتباط وجود دارد این است که مسئولان در قبال این نوع مواجهه کارفرمایان با زنان چه واکنشی دارند؟ آیا این مسئله اصلا برای آن‌ها اهمیتی دارد و آیا اصلا نهاد و مجموعه‌ای وجود دارد که بر مسئله استخدام توسط کارفرمایان نظارت کند؟ یا اینکه آن‌ها خودسرانه و با هر کیفیتی که خواستند می‌توانند نسبت به کارگیری افراد اقدام کنند؟

به راستی اگر مسئولان مربوطه نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشند، آیا باز هم برای برخی این امکان وجود خواهد داشت که اینچنین از جایگاه و شرایط زنان برای سودجویی و اغراض خود سوءاستفاده کنند؟

آیا باید میدان برای سودجویان تا این حد گسترده باشد که آن‌ها برای نیل به اهداف اقتصادی و غیراقتصادی خود این‌چنین جایگاه زنان را به بازی بگیرند و ویژگی‌های شخصیتی زنان عاملی باشد برای سوءاستفاده آن‌ها؟

انتهای پیام/

یزدرسا




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.