بازگشت به صفحه کامل

روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

اگر پیشرفت هسته‌ای نداشتیم در همان زنجیره اول ناموفق بودیم/ملت ایران با طرف مقابل ما خصومت داشته و دارند


روحانی خاطرنشان کرد: اگر ما در زمینه هسته‌ای نمی‌توانستیم پیشرفت کنیم در همان زنجیره اول ناموفق بودیم و در زنجیره دومی که هم درست می‌کردیم به همین ترتیب در تولید آب سنگین ناموفق بودیم، در ساخت رآکتور نمی‌توانستیم حرکت کنیم و معنا نداشت که دنیا با ما مذاکره کند.

به گزارش میبدخبر به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان امشب در گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم با بیان اینکه چرا ما مذاکره را انتخاب کرده‌ایم، اظهارداشت: آنچه که من در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال 92 فکر می‌کردم این بود که ملت ایران در همه صحنه‌ها موفق بوده و امکان پذیر نیست که این ملت در صحنه‌ای شکست بخورد و تسلیم شود، اما در همان زمان گفتم که پیروزی در سایه حمایت مردم، رهبری معظم انقلاب و تدبیر دولت امکان پذیر است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در مقام عمل ما دیدیم که مذاکره می‌تواند موفق باشد اما شرایط موفقیت آن مذاکره را یک ملت، یک رهبر و همه دست‌اندرکاران باید فراهم کند.

وی اظهارداشت: مقاومت ملت یک سرمایه بزرگ بود اگر مردم ایستادگی نمی‌کردند ما حتماً پیروز نبودیم.

اگر پیشرفت هسته‌ای نداشتیم در همان زنجیره اول ناموفق بودیم

روحانی با بیان اینکه کار دانشمندان ما یک دستاورد بود، خاطرنشان کرد: اگر ما در زمینه هسته‌ای نمی‌توانستیم پیشرفت کنیم در همان زنجیره اول ناموفق بودیم و در زنجیره دومی که هم درست می‌کردیم به همین ترتیب در تولید آب سنگین ناموفق بودیم، در ساخت رآکتور نمی‌توانستیم حرکت کنیم و معنا نداشت که دنیا با ما مذاکره کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: از طرفی دیگر مردم در طول این دو سال اخیر یک سری سرمایه‌های دیگر را هم به صحنه آوردند که اولین سرمایه ملّت حضور 73 درصدی آنها در حماسه سیاسی و انتخابات بود.

روحانی افزود: انتخابات 2 سال پیش به تعبیر بنده یک نوع رفراندوم بود که چگونه ما باید حرکت کنیم و چگونه باید موفق شویم، همچنین بحث تعامل سازنده با دنیا و اینکه چگونه باید با دنیا رفتار کنیم و منطق و ادب ما چگونه باید باشد، در آن برهه از سوی مردم مشخص شد.

درشت‌گویی پیروز نمی‌شود بلکه درست‌گویی پیروز خواهد شد

وی با بیان اینکه بنده در همان مصاحبه که با جنابعالی در شبکه 2 سیما داشتم، گفتم که درشت‌گویی پیروز نمی‌شود، بلکه درست‌گویی پیروز خواهد شد، ادامه داد: ما راه منطق و درست‌گویی را برگزیدیم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به سفر خود به نیویورک، گفت: بنده یک ماه پس از انتخابات به سفر نیویورک رفتم برای شرکت در مجمع سازمان ملل و در آنجا به همه دولت‌های دنیا، جهان عاری از خشونت و افراط‌گری را پیشنهاد کردم و این پیشنهاد بعد از چند ماه به تصویب دولت‌ها در مجمع سازمان ملل رسید.

وی افزود: همچنین آن ملاقات‌ها و صحبت هایی که در آنجا داشتیم، فضای تعامل را به اوج رساندیم و اولین مذاکره وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه 1+5 در نیویورک محقق شد که این اتفاق کلیدی بود که برای شروع یک حرکت پرشتاب در انجام مذاکرات زده شد.

روحانی تأکید کرد: من اگر بخواهم یک کلمه در پاسخ به سؤال شما بگویم که بنده اکنون این فضای کنونی را پس از 2 سال چگونه می‌بینم، بدون اغراق می‌گویم دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است. یعنی دیروز هم بنده برای موفقیت امید داشتم، اما آنچه که امروز به‌دست آوردیم بیش از آن چیزی بود که من 2 سال پیش فکر می‌کردم و این موفقیتی برای ملّت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری بود.

وی ادامه داد: همچنین این موفقیت در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج)‌ و فداکاری، ایثار، شهامت، دانش و منطق، مذاکره‌کنندگان صورت گرفت.

روحانی در پاسخ به این سؤال که همواره یکی از دغدغه‌هایی که وجود دارد این است که غرب وفای به عهد نمی‌کند و یا حداقل خبری وجود داشت که شما در 4-5 روز آخر مذاکرات تهدید کردید که مذاکرات را ترک کنند، این بحث را چگونه ارزیابی می‌کنید و چشم‌انداز آینده را چقدر روشن می‌بیند که طرف مقابل به تعهداتی که داده پایبند باشد، گفت: ما با هر کشوری که مذاکره می‌کنیم برمبنای یک چهارچوب و اهدافی است.

ملت ایران با طرف مقابل ما خصومت داشته و دارند

روحانی ادامه داد: قدم به قدم انجام این مذاکرات برای آن کسی که فن مذاکرات را بلد است قابل سنجش است، البته طرف مقابل ما مخصوصا برخی کشورها، کشورهایی هستند که مردم ایران به آنها اعتمادی ندارند و با ملّت ایران خصومت داشته و دارند، اما درعین حال معنایش این نیست که اگر ما با یک کشوری مشکل داریم، نتوانیم با آن کشور روی یک هدف مشترک همکاری داشته باشیم.

وی همچنین افزود: شما می‌دانید که ما در ماجرای افغانستان، طالبان و صدام حسین و پایان حکومت صدام گرچه مستقیم مداخله نداشتیم، ولی بسیاری از گروه‌هایی که با ما و درکنار ما بودند، یک نوع اهداف مشترکی را با دیگران حس کردند و پیش رفتند، پس منافاتی ندارد که یک کشوری دوست ما نباشد، اما در یک مسئله مهم بین‌المللی ما نتوانیم مذاکره کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه ما چگونه اعتماد کنیم و یا اینکه اعتماد ما صد درصد است یا خیر، هیچ‌کس نمی‌تواند آن را دقیقاً اعلام کند، من در برابر یک کشور ولو دوست و همسایه و هم‌مذهب، هنگامی که مذاکره می‌کنم اعتماد صد درصد دارم، بنابراین طبیعی است که 6 کشور دنیا با ما مذاکره می‌کردند و ما در آن توافق موقت ژنو که مربوط به اوایل آذر 92 می‌شود تا امروز که همچنان آن توافق ادامه دارد، ما در مقام عمل آزمایش کردیم و هم ما و هم طرف مقابل عمل کردند.

وی ادامه داد: آنها به ما قول داده بودند که بخشی از تحریم‌ها را بردارند و ما قول داده بودیم که برخی محدودیت‌هایی را بپذیریم که هر دو عمل کردیم، پس معلوم است که می‌شود اعتماد کرد، ما توافقی را که با کشورهای 1+5 کردیم مگر چند ساله است، فقط این توافق 10 ساله است و در گذشته هم یک توافق کم‌تر از 2 سال داشتیم. بنابراین 5 برابر همین توافق صورت گرفته است. اگر یک پنجم توافق امروز ما انجام دادیم و دیدیم که عمل می‌شود، می‌تواند یک علامتی برای این باشد که می‌توانیم کار را پیش ببریم.

در توافق به سه هدف مهم خود دست یافتیم

رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیش‌تر نداریم، یا تسلیم در برابر دنیا یا شکست دنیا است، منطق درستی پشت سر این حرف نیست؛ زیرا یک راه سومی هم وجود دارد و آن هم تعامل با دنیا است، البته این تعامل باید سازنده و در چارچوب منافع ملی و بُرد‌ـ‌بُرد باشد و بنده نیز در این میان همواره معتقدم توافق بُردـ باخت اولا شدنی نیست، ثانیا اگر بشود پایدار نخواهد بود، بنابراین توافق باید بُردـ‌بُرد باشد که ما ببنیم به اهداف اصلی‌مان دست پیدا کردیم و اینکه طرف مقابل هم اگر هدف مهمی دارد احساس کند به آن هدف دست پیدا کرده است، والا توافقی صورت نمی‌گیرد، همچنین توافق پایدار نمی‌ماند.

روحانی با تأکید بر اینکه ما در این توافق 3 هدف مهم داشتیم و به آن دست پیدا کردیم، گفت: به اعتقاد من طرف مقابل هم یک هدف مهم داشته و می‌گوید به آن دست پیدا کرده است. بنابراین به این صورت یک توافق بُرد‌ـ‌بُرد می‌شود و طرف مقابل هم ادعا می‌کند به هدفش رسیده است و ما هم ادعا می‌کنیم به اهداف خود رسیده‌ایم بنابراین به آنچه که امروز به‌دست آمده نمی‌توانیم بگوییم اعتماد صد درصد داریم. در عین حال هنگامی که شما هم یک تجارتی را با یک فرد یا کشور انجام می‌دهید صد درصد مطمئن نیستید که طرف مقابل شما به وعده عمل کند، اما شما یک مکانیزمی قرار می‌دهید تا ضرر نکنید، حتی اگر او به هم زد، شما متضرر نشوید و طرف مقابل هم این چنین مکانیزمی را در نظر خواهد گرفت. پس می‌توانیم برای توافقات مکانیزمی را در نظر بگیریم که درنهایت هیچ‌کدام ضرر نکنند.

روحانی تأکید کرد:‌ من با تجربه‌ای که در مدت این 2 سال و اجرای توافق موقت داشتیم، امیدوارم این توافق به خوبی پیش برود، البته ما باید مراحلی را طی بکنیم و تا کنون تنها یک مرحله را سپری کرده‌ایم و مراحل بعدی را باید طی کنیم و ان‌شاءالله این توافق عملیاتی می‌شود و مردم حاصل کار خودشان را خواهند دید.

ادامه دارد...       




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.