بازگشت به صفحه کامل
در گفتگو با مبلغ دینی میبد بمناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی:

اکنون بحمدلله جوانان ما جویای مسائل و مشتاق علم هستند


حجت الاسلام فکور، یکی از مبلغین دینی اعزام شده به روستاهای اطراف میبد است که چند سال پیش جزء 30 نفر وعاظ نمونه کشور انتخاب شده و به دیدار با رهبری معظم اعزام شد.

بمناسبت سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1360ه.ش، و نامگذاری آن به نام روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، سراغ یکی از مبلغان دینی میبد رفتیم که به اتفاق همسر مبلغه خود تمام وقت برای اطلاع رسانی دینی و ابلاغ احکام اسلامی خدمت می کنند و خود را وقف تبلیغ دین کرده اند. حجت الاسلام فکور، یکی از مبلغین دینی اعزام شده به روستاهای اطراف میبد است که چند سال پیش جزء 30 نفر وعاظ نمونه کشور انتخاب شده و به دیدار با رهبری معظم اعزام شده است.

  • در ادامه به شرح گفتگوی خبرنگار "میبدخبر" با ایشان می پردازیم:

لطفا مختصری از برنامه های تبلیغی خود بویژه در ماه مبارک رمضان را برای ما شرح دهید

بسم الله الرحمن الرحیم. اولا سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) را خدمت شما و همه مسلمانان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تبریک می گویم و همچنین برای شما آرزوی قبولی طاعات و عبادات را در این ماه مبارک از خدای بزرگ آرزو می کنم.

بنده قبلا بمدت دوسال در شهرک فجر و بیده بوده ام و اکنون هم یک سال و 9ماه است که در روستاهای حجت آباد و جهان آباد میبد مشغول تبلیغ و خدمت می باشم.

برنامه ثابت من اینطور است که در هر دو روستای حجت آباد و جهان آباد نماز جماعت دارم؛ قبل از نماز صبح به مسجد می روم و پس از نماز جماعت، مختصری احکام –در این ایام احکام روزه داری- را از رساله مقام معظم رهبری برای نمازگزاران ذکر می کنم و پس از آن چند دقیقه ای تفسیر قران بیان می کنم. بعد از نماز جماعت ظهرها، برنامه روضه خوانی و تفسیرقرآن دارم و پس از آن مجلس جزخوانی قرآن برگزار می کنیم.

از جمله برنامه هایی که در این دو روستا جالب بنظر می رسد و می تواند برای دیگران الگو باشد اینست که هر شب تعدادی از جوانها و بزرگترها بصورت سیار در خانه ای جمع می شوند و من هم به آنجا میروم و برایشان سخنرانی می کنم.

بیشترین مطالب که برای مستمعین خود مطرح می کنید چیست؟

بیشترین موضوعاتی که من مطرح می کنم، نقش تربیت اسلامی در روح و روان افراد، اثرگذاری تربیت ناب اسلامی در زندگی اجتماعی و فردی، سوق دادن جوانان به پاتوق های فرهنگی و مذهبی، نقش خانواده و جامعه در تربیت اسلامی، اهمیت به تربیت اسلامی در دوران کودکی و نوجوانی و نقش آن در زندگی آینده فرزندان و تأثیرگذاری تربیت اسلامی در نخبگان و بزرگان است.

بجز برنامه های هرروزه و تبلیغی چه برنامه های فرهنگی در طول سال دارید؟

ما در طول سال برنامه های مختلفی مانند اردو، استخر و کلاسهای مختلف همراه با برنامه های شاد برای جوانان و نوجوانان داریم.

چه تفاوتی در برنامه های سال گذشته و امسال وارد کرده اید؟

سال گذشته برنامه روش آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن داشتیم اما امسال علاوه بر آن، روش حفظ قرآن هم اضافه کرده ایم که ان شالله تعداد زیادی تا پایان رمضان جزء 30 قرآن را حفظ می کنند.

همسر شما چه نقشی در برنامه های تبلیغی شما دارد؟

خانم بنده هم روحانی هستند و در روستاهای حجت آباد و جهان آباد و حتی داخل شهر میبد برنامه های تبلیغی دارد. ایشان مرتبا جلسات و کلاسهای آموزشی در روستا برگزار می کند، مثلا شنبه ها کلاسهایی مخصوص خانمهای متاهل دارد و روش شوهرداری در اسلام را مطرح می کند.

بنظر شما این نسل از جوانان با نسلهای قبل در چه مواردی تفاوت دارند؟

تجربه خودم اینگونه است که در سابق هر مطلبی را می گفتیم کسی حرفی نمیزد و فقط گوش می داد اما اکنون بحمدلله جوانان جویای مسائل و مشتاق علم هستند. یعنی الان تا من حرفی میزنم، یک نوجوان کلاس ششمی بلند میشود و با من بحث می کند و از زوایای گوناگون موضوع سوال می کند و من هم با خوشرویی جوابشان را می دهم چراکه عمق بینش آنها بیشتر شده، سطح فکر آنها بالاتر رفته است، ارتباط خیلی خوبی با روحانیت برقرار می کنند و روحانی را آشنای خود میدانند و غریبه حساب نمی کنند.

ما نوجوانان و جوانانی داشته ایم که در ابتدای آشنایی با ما اعتنایی نمی کردند و حتی متلک هم می گفتند اما چند دفعه که در مجالس ما می آمدند، طوری مرید ما می شدند که هرروز نماز جماعت صبح به مسجد می آمدند. اینطور بگویم که بحمدلله نسل الان جویای حقیقت هستند و چشم و گوش بسته، چیزی را قبول نمی کنند.

 

اهالی محل چگونه از برنامه های شما استقبال می کنند؟

خدارا شکر پیر و جوان و کوچک و بزرگ این روستاها در برنامه های مذهبی حضور خوبی دارند حتی از منطقه ما حدود 70 نفر در نماز جمعه نیز شرکت دارند.

اکنون بیشترین موضوعاتی که مردم روستا برای شما مطرح می کنند چیست؟

الان مردم ما خوشبختانه به مسائل سیاسی و اجتماعی نسبت به قبل آگاهتر هستند و در مسائل اسلامی عمیق شده اند و منابع زیادی را برای تفسیر آیات قرآن می طلبند و به چیزهای کوچک قانع نیستند. مثلا در مورد اعتیاد انها را حساس کرده ایم تا در دام آنها نیفتند و برای جوانان مسجدی بخوبی روشن کرده ایم که علائم دوست معتاد چیست و راههای قطع رابطه با دوستان ناباب چگونه است.

تاثیر حضور خود را در بین مردم چگونه می یابید؟

حضور یک مبلغ دینی در هر منطقه یا روستا می توان خیلی موثر باشد مثلا پس از برگزاری کلاسهای خانواده برای مردم، مسئول دادگستری میبد از کاهش آمار طلاق در این روستا به ما خبر داد و این نمونه ای از تاثیر اطلاع رسانی و تبلیغ زندگی دینی است.

در پایان چه صحبتی برای مردم میبد دارید؟

عرض من این است که خانواده ها نقش خود را در تربیت فرزندان جدی بگیرند و ارتباط خود را با روحانیون و مبلغان دینی حفظ کنند تا در پرتو اسلام، زندگی با نشاط و سعادتمندی داشته باشند. و السلام علیکم




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


یه نفر
امیدوارم همه رو حانیون با اینکه سالها در قم مشغول تدریس و تحصیل بودن از روستا ها فراموش نکنند
+1 (2 آرا)
پست شده در ۱۳۹۵/۰۴/۷ ۱۲:۱۰