بازگشت به صفحه کامل
رئیس آتش نشانی میبد:

انجام بیش از 600 ماموریت آتش نشانی میبد در 6 ماه امسال/ آتش‌نشانی میبد با مشکل کمبود نیروی انسانی روبه‌رو است


رئیس آتش نشانی شهرستان میبد گفت: در 6 ماه نخست امسال با درخواست شهروندان این سازمان بیش از 600 ماموریت انجام داده است.

محمد جواد بحری در گفتگو با خبرنگار میبد خبر، ضمن گرامیداشت روز آتش نشانی و ایمنی در تعریف از آتش نشانی گفت: آتش نشانی یعنی عشق، ایثار، فداکاری و گذشت و آتش نشانی بدون مرز است و حد و مرزی برای آن در تعریف وجود ندارد.

وی در مورد ویژگیهای یک آتش نشان موفق اذعان داشت: از جمله مشاغل دشوار و پراسترس در دنیا شغل آتش نشانی می باشد و از احترام و منزلت خاصی برخوردار است چون همیشه در حال آماده باش به سر برده و هنگامی که همه از حادثه می گریزند، آتش نشانان به دل حادثه می زنند و با اتفاقات و موقعیت های غیرمنتظره روبرو می شوند و در این مواقع همه چیز از کنترل خارج می شود و به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از این پرسنل در سراسر دنیا جان خود را از دست می دهند. برهمین اساس، احساس مسئولیت، ریسک و خطرپذیری بالا، توانایی های کامل و آمادگی بالای جسمانی، آموزش مستمر و ابتکار و خلاقیت در کنار احتیاط و عقلانیت، شجاعت، روحیه فداکاری و ایثار را می توان از ویژگی های یک آتش نشان نام برد.

رئیس آتش نشانی شهرستان میبد درباره سابقه سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری میبد بیان داشت: در زمان قبل از انقلاب اسلامی یک دستگاه ماشن آتش نشانی روسی به شهرداری میبد داده شده بود که با آن به اطفاء حریق می پرداخت. در سال 1363 آتش نشانی میبد با یک ماشین بنز و پیکان و یکدستگاه اتومبیل لیلاند از شهرداری مستقل و به ایستگاه شماره یک واقع در خیابان امام خمینی (ره) منتقل شد.

بحری در مورد تعداد ایستگاه های آتش نشانی شهر میبد و تعداد نیروهای هرکدام گفت: سه ایستگاه عملیاتی که عبارتند از ایستگاه شماره یک واقع در خیابان امام خمینی (ره) ، ایستگاه شماره دو واقع در خیابان 12 دی و ایستگاه شماره سه واقع در شهرک صنعتی که با 25 نیروی عملیاتی در سه شیفت کاری مشغول فعالیت در شهر هستند. در حال حاضر آتش نشانی میبد دارای 3 دستگاه ماشین ویژه سنگین، 5 دستگاه خودروی نیمه سنگین، 4 دستگاه خودرو سبک و 2 وانت پیشرو می باشد.

وی در مورد نهادهای همگام با آتش نشانی و کمکهایی که آنها می توانند در راستای حل معضلات و مشکلات به آتش نشانی بکنند، بیان کرد: در شهر چند فوریت داریم، از آن جمله می توان سازمان آتش نشانی، اورژانس، پلیس ۱۱۰ و هلال احمر را نام برد. در حوادث بسته به نوع حادثه، همکاران بنده از دیگر ارگانها و سازمانها کمک می گیرند. مثلا اگر در حادثه ای مجروح داشته باشیم از اورژانس یا اگر امنیت محل حادثه مخاطره انگیز باشد از پلیس ۱۱۰ و یا اگر نیاز به قطع برق، گاز، آب و غیره باشد از ادارات نام برده شده کمک می گیریم و در کل تعامل خوبی بین دیگر ارگانها با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی وجود دارد.

رئیس آتش نشانی شهرستان میبد به اقداماتی که توسط آتش نشانی در زمینه فرهنگ سازی پیشگیری از حادثه انجام شده اشاره و گفت: همکاری با اداره آموزش و پرورش در خصوص آموزش دانش آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و همچنین مهدهای کودک در اولویت کاری ما قرار دارد. زیرا معتقدیم فرهنگ سازی پایه از مهدهای کودک و مدارس شروع می شود و با آموزش و آشنایی کودکانمان با خطرات و مقابله با آنها گامی بلند درجلوگیری از حوادث برداشته ایم. همچنین در این زمینه کلیه نیروهای کارخانجات میبد را آموزش داده ایم که این آموزشها خوشبختانه مؤثر بوده و آمار آتش سوزی و حریق را پایین آورده است.

بحری درباره مدت زمان اعزام نیروهای امدادی به محل حادث و میزان استاندارد آن بیان داشت: به محض تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ و اعلام حادثه و حریق، تیم های عملیاتی سازمان در مدت سه الی پنج دقیقه بسته به بعد مسافت و ترافیک شهری در محل حادثه حضور پیدا کرده و به کمک شهروندان حادثه دیده می شتابند که استاندارد آن نیز همین زمان است.

رئیس آتش نشانی شهرستان میبد در مورد ساخت و سازها در میبد و رعایت نکات ایمنی در آنها اظهار کرد: کنترل و نظارت از نظر ایمنی و تجهیزات برای تمامی ادارات صورت گرفته است. طبق قانون نیز ساختمان هایی که سه طبقه به بالا هستند حتما باید تجهیزات ایمنی و سیستم اعلام و اطفاء حریق داشته باشند. در خصوص ساخت و سازهای شهری نیز جهت رعایت نکات ایمنی و ایمن سازی محیط مکاتبات متعددی با شهرداری و بخصوص دایره ساختمان صورت گرفته است.

وی در پایان با اشاره به کمبود نیرو در آتش نشانی میبد بیان داشت: نگاه ویژه مدیریت شهری به سازمان آتش نشانی که سازمانی خدمات رسان و حافظ جان و مال شهروندان است امری لازم و اجتناب ناپذیر است. در این زمینه از نظر امکانات و تجهیزات برای رسیدن به استانداردهای لازم کمبودهایی داریم که امیدوارم با کمک مدیریت شهری و تخصیص اعتبار لازم، آتش نشانی میبد را در تامین تجهیزات مورد نظر یاری رسانند.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.