بازگشت به صفحه کامل
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد:

انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ماحصل «برنامه های خلاقانه» بود/«تحول فکری و فرهنگی»؛ شاخص‌ترین دستاورد پایتخت کتاب


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: انتخاب یزد بعنوان پایتخت کتاب ایران، یزد در رسانه ها تبدیل شده به شهری که نامش با کتاب عجین شده است و این موضوع یک جایگاه معنوی و فرهنگی به یزد بخشیده است.

به گزارش میبد خبر، در مراسمی که در سالن همایش کتابخانه ملی و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد برپا شد، یزد پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

در این مراسم تندیس پایتخت کتاب ایران به جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به دلیل فعالیت‌های یک سال اخیر و برنامه‌های آینده این اداره کل اهدا شد. در خصوص این انتخاب و موفقیت برای شهر یزد گفتگویی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد داشتیم.

تنوع و گستردگی برنامه ها مهمترین دلیل برای انتخاب یزد بعنوان پایتخت کتاب

مجید جوادیان زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفتگو با خبرنگار میبد خبر، در خصوص اقدامات انجام شده برای کسب این عنوان بیان داشت: مهمترین دلیل برای انتخاب یزد بعنوان پایتخت کتاب ایران تنوع و گستردگی برنامه ها برای همه اقشار جامعه بود.

وی افزود: در این راستا ما بیش از 50 توافق نامه با دستگاههای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی، صنایع و معادن، باشگاههای ورزشی، خیریه ها و سازمان های مردم نهاد مختلف در حوزه های فرهنگی، اجتماعی منعقد شد که در واقع به نوعی شبکه ای از برنامه شکل گرفت که ما برای تمام اقشار از جمله دانش آموزان، دانشجویان، توانخواهان، معلولین، کارگران، کارمندان، زنان خانه دار و به نوعی تمام شهروندان و همه گروههای اجتماعی برنامه داشتیم و این جریان دانایی را در تمام شهرها و تمام گروههای اجتماعی منتقل کردیم.

خلاقیت و استمرار در برنامه ها، یزد را بعنوان الگویی برای شهرهای کشور تبدیل کرده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه سعی داریم برنامه ریزی های صورت گرفته را بصورت کامل عملیاتی کنیم، اظهار داشت: پایتخت کتاب یعنی یکسال جشنواره برنامه های حوزه کتاب و کتاب خوانی بوده که پس از این مدت ما باید گزارش کل برنامه های اجرا شده را بدهیم.

جوادیان زاده خلاقانه بودن برنامه ها علاوه بر تنوع و گستردگی از دیگر عوامل انتخاب یزد بعنوان پایتخت کتاب ایران عنوان کرد و گفت: این خلاقیت حاصل اتاق های فکری بود که برخی از آنها به الگویی برای شهرهای دیگر تبدیل شد و آنها از این برنامه ها استفاده می کنند. موضوع دیگر بحث استمرار فعایت ها بود یعنی  با وجود اینکه در 3 دوره گذشته تلاش کردیم ولی انتخاب نشدیم دلسرد نبودیم و به کار ادامه دادیم.

تحول فکری و فرهنگی مهمترین دستاورد پایتخت کتاب برای یزد

وی در خصوص دستاوردهای و نتایج این انتخاب برای یزد اذعان داشت: حمایت های مالی و معنوی، برند و برجسته شدن یزد و صاحب هویت شدن یزد از جمله مهمترین دستاوردهای این انتخاب است. یزد در رسانه ها تبدیل شده به شهری که نامش با کتاب عجین شده است و این موضوع یک جایگاه معنوی و فرهنگی به یزد بخشیده است.

جوادیان زاده ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای کامل برنامه های پیش بینی شده سخت و هزینه بر است وزارتخانه های ارشاد و کشور که متولی جایزه هستند تعهد کرده اند که ما در اجرای این برنامه ها یاری کنند که با عملیاتی شدن برنامه ها یزد شاهد تحولی فرهنگی و فکری خواهد بود.

افزایش باشگاه های کتاب خوانی استان به 2 هزار و 500 باشگاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در رابطه با برنامه های این یکسال ابراز داشت: تکمیل کتابخانه مرکزی یزد به همت نهاد کتابخانه ها، شهرداری و استانداری، ترویج باشگاه های کتاب خوانی و افزایش این باشگاه ها از هزار 833 باشگاه به حدود 2 هزار 500 باشگاه کتابخوانی در استان، افزایش تمایل کتاب و کتاب خوانی در جامعه و دسترسی آسان شهروندان یزدی به کتاب در محل زندگی، کار و تحصیل از جمله برنامه هایی است که قرار است در طول این یکسال اجرایی شود  و این اقدامات نیازمند مجموعه ای از تمهیدات به شکل های مختلف است که ما پیگیر هستیم.

وجود تعداد بالای روستاهای دوستدار کتاب در یزد

وی در خصوص برنامه های قابل اجرا در شهرستان ها گفت: فعلا اولویت برنامه ها برای شهر یزد است و امسال استان یزد تنها استانی بود که تمام شهرستان ها در این رقابت شرکت کرده و آثار دادند و حتی شهرستان ابرکوه به همراه یزد از بین 350 شهر شرکت کننده در کشور به 20 منتخب جشنواره رسید و در نهایت شهر یزد جز، 5 شهر نهایی قرار گرفت و توانست این عنوان را کسب کند. یکی دیگر از امتیازات یزد داشتن تعداد زیادی روستاهای دوستدار کتاب است.

جوادیان زاده در پایان تصریح داشت: ما سال آینده تلاش داریم باز پایتخت کتاب به یکی از شهرهای استان برسد و از این رو تلاش داریم تمام ظرفیت ها را استفاده کرده تا یکی از شهرهای استان که شایستگی و ظرفیت بالایی دارد بعنوان نماینده استان یزد شرکت ومنتخب شود و این جایزه از استان یزد خارج نشود.

انتهای پیام/اد

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.