بازگشت به صفحه کامل
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد میبد:

آلایندگی کارخانه شیشه اردکان، از اکسید سیلیس و در اثر ریزگرد ها می باشد


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد میبد در بازدید از کارخانه شیشه اردکان بیان داشت: آلایندگی کارخانه شیشه اردکان، از اکسید سیلیس و در اثر ریزگرد ها می باشد.

به گزارش میبد خبر به نقل از میبدما، دکتر زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه میبد در انتهای بازدید مسئولین ادارات و ارگان های میبد از کارخانه شیشه و در نشستی که با مدیران این کارخانه برگزار شد، اظهار داشت: همه اشکال را به کارخانه شیشه نمی گیرم ولی باید این سوال را بپرسیم که چرا سرطان در بین مردم میبد و اردکان زیاد شده، آن هم سرطان سینه که به خصوص در بین مردان نیز متاسفانه رایج شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه میبد: الاینده اصلی کارخانه شیشه، اکسید سیلیس است، نه منوکسید کربن

دکتر زارعی با اشاره به ازدیاد صنعت در مقابل ظرفیت هوای قابل تنفس، ادامه داد: اینکه اینجا بزرگترین کارخانه شیشه خاورمیانه است باعث افتخار ما و همه هم استانی های ما هست اما آیا گزارش (EIA) (Environmental Impact Assessment) ارزیابی اثرات زیست محیطی در مورد این کارخانه تبیین شده یا خیر؟

وی با بیان این نکته که هر کارخانه در بدو احداث باید این گزارش را ارائه کند، بیان داشت: باید همه جوانب مثبت و منفی یک کارخانه در اول کار محاسبه شود و اگر نسبت موارد منفی آن بیش از موارد مثبت باشد، همان موقع اقدام شود نه اینکه بعد از افتتاح کارخانه در مسیر باد غالب و با خرج کردن هزینه میلیاردی و خون دل خوردن های بسیار بعدا به این فکر بیفتیم.

هیئت علمی دانشگاه ازاد میبد افزود: گزارش امکان سنجی و گزارش مکان یابی نیز همین طور از با اهمیت ترین گزارش هایی هست که در اروپا به شدت پیگیر می شود، و باید سوال کنم که آیا کارخانه شیشه اردکان دارای این گزارش ها می باشد؟

وی تصریح کرد: بر فرض اینکه اردکان بهترین منطقه برای مکان نمایی تولید شیشه، انتخاب شد، قبل از احداثش باید تحقیق و پژوهش صورت می گرفت که چه اثراتی روی محیط زیست، بیولوژیکی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

زارعی گفت: آلاینده ها یا بر اثر سوختهای فسیلی و یا به خاطر فرایند تولید وارد هوا می شود و آلاینده ای مانند منوکسید کربن اصلا در کارخانه شیشه و حتی کارخانه های کاشی نیاز به اندازه گیری ندارند، چون تولید کننده آن نیستند.

وی با اشاره به این موضوع که آلایندگی کارخانه ای مانند کارخانه شیشه اردکان از نوع اکسید سیلیس می باشد بیان داشت: این آلاینده یا از طریق بارگیری در معدن و یا به خاطر فرایند ذوب در کارخانه ایجاد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان مطمئن نبودن نتایج آزمایشگاهی برخی از آزمایشگاه های معتمد، تاکید کرد: سوای از عمده ترین مشکل کارخانه شیشه که ریزگرد می باشد، موضوعاتی مانند پسماند و فضای سبز و دیگر فاکتور های محیط زیستی نیز می تواند مورد بحث قرار گیرد.

مدیرعامل شیشه اردکان: فرایند کنترل ریزگرد در مبدا، به شدت رعایت می شود

یکی از مدیران کارخانه شیشه اردکان نیز در ادامه این جلسه و در پاسخ به اظهارات دکتر زارعی گفت: خوشبختانه دستگاه هایی مورد استفاده ما در کارخانه شیشه، مخصوصا سنگ شکن که منبع آلودگی می باشد، کنترل شده هستند.

وی با بیان این نکته که از زمان مونتاژ در این کارخانه فعالیت دارم افزود: از همان ابتدا نیز به مسائل محیط زیستی اهمیت ویژه داده شد، و حتی در کارخانه از ۱۵۴۰ فیلتر استفاده شده است که در یزد نمونه ندارد، و به نوعی در ایران نیز کم نظیر است.

این مسئول کارخانه تصریح کرد: با آمدن مواد خام و اولیه، از پوش برای پوشیدن روی آن و جلوگیری از تاثیر بادهای غالب بر آن استفاده کردیم که جواب نداد و مجبور شدیم از سیستم‌های بهتری استفاده کنیم و حتی با دوش های آب، دپو را مرطوب نگه می داریم که گرد و غبار را در مبدا کنترل کنیم.

وی با اشاره به این نکته که مواد بعد از سنگ شکن به مکانی وارد می شود که درصد زیادی از آن آب و دوغاب است، ادامه داد: مصرف آب ما بسیار زیاد است و حتی مسیر دو و نیم کیلومتری نیز توسط آب، کنترل ریزگرد می شود.

این مقام مسئول با بیان این نکته که سیلیس مورد استفاده ما در همه کارخانه های سرامیک و کاشی نیز مورد استفاده می باشد، بیان داشت: باید سوال کنم که چرا موضوع ریزگرد و آلودگی آن کارخانه ها مورد توجه قرار نمی گیرد ولی کارخانه شیشه اردکان این قدر الودگیش مهم می شود؟

وی ادامه داد: مسیر حرکت مواد اولیه ما همه مسقف و کل محور انتقال مواد نیز با بیش از دو کیلومتر نوار نقاله، در محفظه پوشیده قرار گرفته و باد غالب را کاملا مد نظر گرفته ایم.

این مسئول کارخانه با بیان این موضوع که دپوی مواد را از شهر دور کرده و در همان معدن اقدام می کنیم، گفت: این موضوعات را مد نظر داشته ایم ولی باز هم نسبت به آن صحبت های دکتر زارعی، از دوستان استمداد کمک می کنیم تا در این مسیر به رفع بیشتر معضلات کمک کنند و اگر مشکلی هست و یا راهکاری دارند ارائه کنند.

انتهایپیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.