بازگشت به صفحه کامل

اعتراض صاحبان صنایع دستی سفال و سرامیک میبد به تصمیمات نوروزی مسئولین +استشهادنامه


صاحبان صنایع دستی حوزه سفال و سرامیک میبد در اعتراض به تصمیمات اخیر برخی مسئولین میبد اعتراض کردند.

به گزارش "میبدخبر"، چندروزیست که برنامه ریزی عجیب مسئولین برگزاری برنامه های نوروزی در شهرستان به سوژه ای قابل تامل تبدیل شده است.

پس از آنکه ادارات میراث فرهنگی و صنایع دستی و فرمانداری برای شروع بکار سرمایه گذاران بخش خصوصی در میبد چراغ سبز نشان دادند، سرمایه گذاران و صاحبان صنایع دستی میبد همانند روال سالهای گذشته، دست بکار شدند و بخشی از فعالیتهای خود را از قبیل برپایی نمایشگاه آغاز کردند اما پس از آماده سازی، به یکباره دستور جمع آوری نمایشگاههای شهرک صنایع دستی و یخچال خشتی صادر شد و ضرر چند دهه میلیونی را برای بخش خصوصی بدون توجیهی منطقی، برجای گذاشت.

با پیگیری های فعالان بخش خصوصی در این حوزه، مسئولین میبد اعلام داشتند که این دستور از استان است و ادارات شهرستان تحت امر خواهند بود و تاکنون دلیل قانع کننده ای را برای اینکار اعلام نکرده اند.

صبح امروز صاحبان صنایع دستی با گلایه شدید خود از اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی میبد و بویژه استان، اعتراض خود را نشان دادند.

در این استشهاد نامه آمده است:

 

فرماندار محترم شهرستان میبد

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید ما صاحبان صنایع دستی سفال و سرامیک شهرستان میبد سالهاست خاک و افتاب این پیشه را خورده ایم و برای این هنر از کودکی زحمتها کشیده ایم اما برخی مسئولین دولتی شهرستان تاکنون فقط و فقط نام سفال و سرامیک میبد را بر زبان آورده اند درحالیکه هیچگونه حمایتی از این هنر نکرده اند.

کافیست از توضیحی کوتاه از مسئولین مربوطه در حمایت از سفال و سرامیک داشته باشید و یا پای صحبتها و درد دلهای شاغلان این پیشه بنشینید، آنگاه به دلیل ورشکستگی برخی کارگاههای سنتی و تعطیلی قریب الوقوع این هنر چندهزار ساله میبد پی خواهید برد.

توقع ما رونق دادن به شهرک صنایع دستی و حمایت در جهت رشد و توسعه این هنر و ترغیب و تشویق فرزندان و نسل آینده ما برای اشتغال در این هنر پر زحمت است اما تاکنون نه تنها فعالیت کارگاههای ما روز به روز افت کمی و کیفی پیدا کرده است و دیگر کسی امیدی برای کسب درآمد روزانه عادی خود در این کار ندارد، بلکه این صنعت و سنت می توانست چیزی فراتر از کارخانجات کاشی، نامآور و شهره ای ملی بلکه جهانی باشد.

کافیست سری به کارگاههای بسیار کوچک شهرهای همدان و اصفهان بزنید آنوقت مفهوم حمایت و امیدسازی را برای این خطه بیان کنید.

بحمدا... سالهای گذشته نمایشگاهی هرچند کوچک و ساده بعنوان صنایع دستی در این شهرک برپا می شد و به این بلوار رونقی خاص می بخشید، اما اکنون شنیده ایم بنابر مسائل سیاسی و تصمیم گیری های خودخواهانه و بدون منطق مسئولین استانی و شهرستانی، به یکباره از ادامه برپایی نمایشگاه در شهرک صنایع دستی خودداری شده است و از برخی از صاحبان هنر سفال و سرامیک، برای حضور در غرفه های مجاور برخی آثار تاریخی دعوت شده است!

ما صاحبان این هنر و پیشه که عمری را در این عرصه سپری کرده ایم و این سالها تنها امیدمان به درآمد فروشهای نوروزی برای تامین مخارج کل سال است، اجازه نمی دهیم چنین ضربه ای به پیکر این هنر و همچنین خانواده های کم بضاعتمان وارد شود چراکه اینکار به معنی از رونق افتادن این شهرک و آشنا نشدن گردشگران و مسافران با این شهرک است.

حرف آخر ما این است که اگر حمایتی تاکنون نکرده اید، میتوانید همانند سالهای گذشته ما را به حال خود واگذارید و نه اینکه با بی تدبیری و سیاست زدگی غربت ما را در این شهرک بیشتر کنید.

پیشنهاد ما توسعه و کیفیت افزایی همراه با حمایت از هنرمندان این عرصه و نیز تداوم چنین نمایشگاههایی در ایام مختلف سال است تا این هنر برجای مانده بتواند نقش اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی واقعی(ونه کاذب و موسمی) را برای شهر عزیزمان ایفا کند. والسلام




رای شما
میانگین (2 آرا)
The average rating is 5.0 stars out of 5.