بازگشت به صفحه کامل

اظهار نظر «غرضی» در مورد تورم «صفر» درصدی/استناد دولت تورم نقطه به نقطه است


کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: در کشورهای موفق مواد غذایی به مدت سالیان متوالی، و حتی در بعضی از کشورها که ما می شناسیم قیمت این مواد در طول دو دهه تثبیت شده است.

به گزارش یزدرسا ،محمد غرضی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،در خصوص آمارهایی که دولت یازدهم درباره روند اقتصادی کشور و تورم صفر درصدی اعلام کرده است، گفت: تورم در حال حاضر به صورت نقطه به نقطه نسبت به بهمن سال گذشته صفر شده است؛ ولی کل تورم هنوز صفر نشده است.



وی در ادامه گفت: دولت یازدهم با استناد به این تورم صفر درصدی که نقطه به نقطه است، خیلی تشویق شده است که تورم بالای سی درصد را به صفر برساند؛ که البته به گفته دولت تورم بالای سی درصد را به 15 درصد رسانده است.



وزیر پست در دولت سازندگی خاطرنشان کرد: تصور دولت این است که می تواند این روند را ادامه دهد و در ماه‌ها و سال های آینده تورم صفر را داشته باشد.


غرضی با بیان اینکه اظهارات دولت در سطح کلان درست است، یادآور شد: این به این معناست که وقتی بر روی عمده فروشی و در سطح کلان تورم بررسی می شود، تورم صفر است؛ اما وقتی در سطح مصرف کننده و مردم آن را بررسی می کنیم درآنجا نارضایتی وجود دارد.



وی در ادامه افزود: روحانی در کنار این صحبت خود گفته است که پایین آمدن تورم  به معنای ارزان شدن نیست و این نشان‌دهنده این است که تا تورم خود را به مردم و به جیب فقرا نزدیک کند کمی فاصله وجود دارد.



کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن بیان این موضوع که وقتی دولت می تواند در دل مردم جای بگیرد که ارزش پول مردم تثبیت شود تصریح کرد: در کشورهای موفق مواد غذایی به مدت سالیان متوالی، و حتی در بعضی از کشورها که ما می شناسیم قیمت این مواد در طول دو دهه تثبیت شده است و قیمت گوشت، مواد غذایی، لبنیات و هرآنچه که مردم به طور روزانه مصرف می کنند ثابت بوده و دولت ها تورم را به به بخش هایی از جامعه انتقال می دهند که با جیب فقرا و افراد کم درآمد در جامعه کاری نداشته باشد.



غرضی همچنین خاطرنشان کرد: لازمه تثبیت این قیمت ها، تثبیت نرخ ارز و پول است که باید این اقدامات در کشور ما هم پیاده شود تا مردم کاهش تورم را به طور ملموس احساس کنند.



وی در ادامه گفت: کشور ما چون یک کشور تولیدی نیست و بیشتر محصولات آن وارداتی است؛ به طوری که نزدیک به 50 میلیارد دلار در سال واردات محصولات مختلف را دارد، نیروی کار تثبیت نشده و توانایی تولید تثبیت شده را از دست می دهد.



استاندار اسبق کردستان و خوزستان با بیان اینکه دائماً واردات با تولید داخل درگیر است، اظهار داشت: قیمت واردات از تولید در کشور بسیار پایین تر بوده و به همین دلیل است که واردات بر تولید داخل سبقت دارد و این کار بسیار مهم است که هم اشتغال فعال شده و از طرف دیگر باید تولید در داخل کشور تثبیت شده و نیروی کار بتواند به طور مداوم بر سر جای خود بایستد.



غرضی در ادامه گفت: زمانی نیروی کار می تواند سر جای خود ثابت باشد که در آمد و هزینه های او تثبیت شود؛ یعنی اگر درآمد او ثابت بوده ولی هر روز هزینه‌های او بالاتر رود، این یک مشکل اساسی برای او به وجود می آورد؛ در واقع مشکل اصلی در کشور ما این است که تولید تثبیت نمی‌شود و این مشکل در صد سال گذشته در کشور به وجود آمده است.



وی ضمن بیان این موضوع که دولت‌ها توانایی تثبیت تولید مطابق با نیاز جامعه را تاکنون نداشته اند، اظهار داشت: دولت تلاش زیادی داشت تا تورم بالای 30درصد را متوقف کند و همین موضوع نیز آرامش نسبی اقتصادی را قطعا به دنبال خواهد داشت؛ اما قوای مختلف، مجلس، قوه قضائیه و جمع صاحبان قدرت باید به کمک دولت بیایند.



وزیر پست در دولت سازندگی اذعان داشت: واردات به دو شکل دولتی و قاچاقی در کشور ما به طورخطرناکی زیاد شده است؛ با اینکه دولت قیمت دلار را پایین بسته است، واردات با همان قیمت اصلی دلار انجام می شود که در این صورت پول هنگفتی صرف واردات می شود.



کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین خاطرنشان کرد: البته شکل ناسالم واردات یعنی قاچاق هم بسیار مخرب است و ضربه اساسی به تولید داخلی کشور می زند.


غرضی در خصوص اختلاف آمار بانک مرکزی و مرکز آمار کشور درباره نرخ تورم خاطرنشان کرد: آمار در کشور ما در شکل دولتی تابع مقررات خاص خود بوده و به شکل سنتی عمل می شود به طوری که تعدادی از اجناس را گرفته و قیمت گذاری می کنند و بعد نرخ تورم را اعلام می کنند.



وی در ادامه یادآور شد: جامعه نسبت به روش های سنتی تغییرات بسیار زیادی داشته است و بر روی سیستم هایی آمده است که نمی شود با گزارش های کف خیابانی به نرخ واقعی آمار دست یافت.



کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مراکز آمار و بانک مرکزی هر کدام به روش های خود پیش می روند، برخی به صورت پیشرفته‌تر و برخی هم به صورت سنتی تر عمل می کنند و لذا این اختلاف به شکل عمیقی به وجود آمده است و این ها هم حل نمی‌شود مگر اینکه روزی دولت بتواند نرخ ارز و نرخ تورم و هزینه پول را در یک حدودی تثبیت کند.



غرضی یادآور شد: در حقیقت با توجه به ابنکه اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد و دولتی 1000 تومان یا همان 30درصد بوده و همچنین وقتی که هزینه پول در کشور 6درصد تا 40 درصد متفاوت است، هرکس که به دنبال آمار برود دچار تناقض می شود.



نباید با سیاسی‌کاری بهبود اوضاع مردم نادیده گرفته شود


غرضی در پایان گفت: دولت یک سری شعار را در جامعه رواج داده است که حق طبیعی هر دولتی است و شعار این دولت مذاکره است؛ البته هر دولتی رقبایی دارد و چون رقبای دولت در کشور هم علیه مذاکرات تبلیغ می کنند و تولید داخل را اولویت می دانند، دولت شعار اصلی خود را رها نمی کند.



وی در پایان خاطرنشان شد: آنچه که در این میان اهمیت دارد صلاح کشور و بهبود اوضاع مردم است و نباید با سیاسی کاری ها این دو اصل مهم نادیده گرفته شود.

 

منبع:دانا

انتهای پیام/ص
 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.