بازگشت به صفحه کامل
آیت الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه به مناسبت روز خبرنگار:

اسلامی بودن، امانت و صداقت، نخستین شرط کار فرهنگی و رسانه ای/توجه به اولویت های خبررسانی/پرهیز از آسیبهای حوزه خبرنگاری


آیت الله اعرافی در خطبه های نمازجمعه این هفته باتبریک فرارسیدن روز خبرنگار بیان داشت: گاهی دهها سال و انواع اخبار پیرامون مساله ای تولید می شود که هیچ ارزشی برای جامعه ندارد ، بلکه گاهی تخریب هم دارد ؛ در حالی که گاهی ده ها مساله در حوزه آموزش ، پرورش ، فرهنگ و اخلاق ادب ، محیط زیست ، مسائل اجتماعی و سیاسی لازم است که هیچ کس به آن نمی پردازد.

به گزارش "میبدخبر" به نقل از میبدآدینه، امام جمعه میبد در خطبه های نماز جمعه این هفته با گرامیداشت هفده مرداد سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار ، این روز را به همه خبرنگاران ، اصحاب رسانه ، فعالان در خبر رسانی ، انتقال اخبار و اطلاعات در فضاهای مجازی و مکتوب تبریک گفت و از خدمات آنها در این زمینه تشکر کرد .

آیت الله اعرافی با سوژه قرار دادن روز خبرنگار به چند نکته مهم اشاره کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عزیزانی که توفیق یافتند در حوزه روزنامه ، رسانه و آگاهی بخشی و خبررسانی به شکل های مختلف حضور پیدا و فعالیت کنند ؛ ضمن اینکه کارشان خیلی حساس و درخور تحسین است ؛ اما باید بدانند کارشان بسیار مخاطره آمیز است و اصول و ضوابطی دارد که باید به آن توجه کنند.

صداقت و امانت داری نخستین شرط کار فرهنگی

خطیب جمعه میبد امانت و صداقت را نخستین شرط کار فرهنگی ، خبررسانی ، آگاهی بخشی و رسانه ای به تمام معنای کلمه دانست و اظهار داشت : کسانی که در رسانه کار می کنند باید مواظب باشند ؛ انگیزه های جناحی ، شخصی ، اغراض غیرالهی آنها را در کار خبر و رسانه به دروغگویی و خیانت در امانت و زیررو کردن اخبار و اطلاعات نکشاند.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب های مهم حوزه خبرنگاری این است که انگیزه های غیرصحیح امانت و صداقت را تضعیف کند گفت : به تناسب ، در کار رسانه ای اولین شرط ، اسلامی بودن کار رسانه ای و فرهنگی است.

در کار رسانه ای باید الویت ها دیده شود

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه در رسانه و کار خبررسانی باید اولویت ها دیده و سوژه های مناسب و مساله های لازم مورد توجه قرار بگیرد یادآور شد : اینکه یک رسانه و تحلیلگر به چه مساله ای بپردازد ، ضرورت زندگی و دنیا و آخرت مردم چه چیزهایی است مهم است و برش درست زدن و نگاه صحیح انداختن به مسائل درست و مهم جامعه پرداختن یک ضرورت است.

امام جمعه میبد خاطرنشان کرد : گاهی دهها سال و انواع اخبار پیرامون مساله ای تولید می شود که هیچ ارزشی برای جامعه ندارد ، بلکه گاهی تخریب هم دارد ؛ در حالی که گاهی ده ها مساله در حوزه آموزش ، پرورش ، فرهنگ و اخلاق ادب ، محیط زیست ، مسائل اجتماعی و سیاسی لازم است که هیچ کس به آن نمی پردازد بنایراین باید نظام موضوعات درست و اولویت های سنجیده و پرداختن به چیزی که نیاز جامعه در دنیا و آخرت است مورد توجه قرار بگیرد .

رفتن به سمت اختلاف و دعوا از آسیب های رسانه ای است

آیت الله اعرافی عمق و تحلیل و نقد صحیح را سومین نکته مهم در کار رسانه عنوان کرد و گفت : خبرنگارانی داریم اما در میان اینها آسیب هایی می بینیم ؛ نگاههای سطحی ، انگیزه های غیرالهی و پرداختن به مسائل حاشیه ای که ارزش چندانی ندارد و گاهی رفتن به سمتی که در جامعه اختلاف و دعوا ایجاد کند و بدتر از همه اینها رفتن به سمت دادن اطلاعاتی که ایمان و اخلاق جامعه را تهدید کند کار درستی نیست و باید این آسیب ها برطرف و اصول و ضوابط رعایت شود .




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.