بازگشت به صفحه کامل

ادعای رشد 8.8 درصدی صنعت در دوره‌ای که نعمت‌زاده آن را فاجعه خواند


آمار رشد اقتصادی در بهار امسال، مانند آمارهای دولت یازدهم در سه سال اخیر درباره رشد اقتصادی، خروج از رکود و تک‌رقمی شدن تورم منتشر کرده، با اما و اگرهایی روبروست.

 به گزارش "میبدخبر"؛ اوایل هفته جاری، حسن روحانی در اجتماع مردم یاسوج خبر از رشد 4.4 درصدی اقتصاد ایران در سه ماهه نخست سال 95 داد. روحانی گفت که این عدد بر اساس محاسبات مرکز آمار ایران اعلام شده، اما به جزئیات بیشتری از آن اشاره نکرد.


ساعاتی پس از اعلام نرخ رشد اقتصادی 4.4 درصدی برای سه‌ماهه نخست سال 95 از سوی رئیس‌جمهور، مرکز آمار جزئیات بیشتری از این نرخ رشد را منتشر کرد که نشان می‌داد نرخ رشد اقتصادی کشور در این دوره با احتساب نفت 4.4 و بدون احتساب نفت 2.9 درصد بوده است.

بر اساس جدولی که  توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ رشد اقتصادی بهار 95 در هر سه بخش اصلی اقتصاد مثبت گزارش شده است. نرخ رشد اقتصادی گروه کشاورزی 4، نرخ رشد اقتصادی گروه صنعت 8.8 و نرخ رشد اقتصادی گروه خدمات 2.9 درصد اعلام شده است.  

اعلام نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال جاری توسط مرکز آمار در حالی است که بانک مرکزی در پنج فصل متوالی (از بهار 94 تا کنون) از اعلام آمارهای نرخ رشد اقتصادی خودداری کرده است.

هر چند کلیت آمار رشد اقتصادی کشور در فصل بهار با ابهام روبرو است، اما بیش از همه رقم 8.8 درصدی بخش صنعت قابل تامل است.

ادعای رشد 8.8 درصدی بخش صنعت برای فصل بهار امسال با اظهاراتی که خود دولتمردان در این مدت داشته‌اند در تناقض است.

به عنوان مثال، 18 خردادماه امسال محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت در جلسه علنی مجلس ادعا کرد وضع فعلی بخش صنعت کشور فاجعه است.

 ادعای رشد 8.8 درصدی صنعت در دوره‌ای که نعمت‌زاده آن را فاجعه خواند

این اظهارنظر نعمت‌زاده مورد تایید تمامی کارشناسانی که در یکی دو سال اخیر نسبت به تعطیلی پیاپی کارخانجات صنعتی هشدار دادند هم هست. همچنین مردمی که در این مدت به علت تعطیلی و رکود صنایع، از کار بیکاری شده‌اند، فاجعه در بخش صنعت را به خوبی احساس می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز 25 خردادماه به سخنان نعمت‌زاده درباره فاجعه‌بار بودن بخش صنعت اشاره کرده و گفتند: یکی از کارهایی که به‌طور مشخّص مهم است در زمینه‌ مسائل اقتصادی که هم مسئله‌ی رکود را میتواند تا حدود زیادی علاج کند و هم مسئله‌ی اشتغال را، پرداختن به صنایع کوچک و متوسّط در بخش صنعت است.
 
این صنعتی که شنیدم، یعنی در روزنامه خواندم که وزیر محترم صنایع هم در مجلس گفته است که وضع صنعت فاجعه‌بار است -شبیه این تعبیر حالا، تعبیر دقیق چه بوده من نمیدانم؛ شبیه اینکه مثلاً فاجعه است- این فاجعه بیشتر متوجّه صنایع کوچک و متوسّط است. احیاء صنایع کوچک و متوسّط یکی از برنامه‌های اساسی دولت باید باشد؛ در اقتصاد مقاومتی این یکی از ارکان است. اینکه ظرفیّتهای کارخانه‌ها چند برابر کارکرد آنها است یعنی خیلی زیر ظرفیّت کار میکنند، این جزو مسائلی است که باید به آن توجّه بشود.

* نعمت‌زاده کدام صنعت را فاجعه‌ خواند

با توجه به این که رقم 8.8 درصدی اعلام‌شده از سوی مرکز آمار درباره رشد بخش صنعت کشور در فصل بهار امسال، رشد بالایی محسوب می‌شود، این سوال پیش‌ می‌آید که نعمت‌زاده چطور وضعیت صنعت را در همین مقطع زمانی، فاجعه‌بار خوانده بود؟


آیا نعمت‌زاده از اوضاع صنعت بی‌خبر بوده که 18 خردادماه از فاجعه‌بار بودن آن سخن گفت یا گزارش مرکز آمار، با واقعیت تطابق ندارد؟

 

 

منبع: مشرق




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.