بازگشت به صفحه کامل

آخرین پنجشنبه بازار سال 93، رونق بازدید و عدم خرید


افکار عمومی برخلاف آمارهای ارائه شده_ که حاکی از رشد اقتصادی ایران است_ بر این عقیده پافشاری میکند که این رشد اقتصادی آماری بیش نیست و با وجود اخبار کاهش تورم از سوی دولت ،تأثیرات آن در بازار قابل مشاهده نیست و...

میبد خبر؛

امروز در راستای تکمیل گزارش رونق بازار سری به پنجشنبه بازار پررونق میبد زدیم، طبق انتظار شلوغ و پر رفت و آمد و ظاهرا بازار خرید در پنجشببه آخر سال بسیار خوب بود ولی پس از گفتگو با فروشندگان و گوش دادن به درد دل آنها، دید متفاوتی به این ازدحام جمعیت پیدا کردیم.

به گزارش میبد خبر، با وجود اقدامات متعدد دولت در ماه های اخیر و تلاش ها برای کنترل قیمت اجناس شب عید، شاهد افزایش قیمت در کالاهای پرمصرف بودیم و این افزایش قیمت و کاهش در قدرت خرید مردم، آمارهای اعلام شده در رابطه با تورم صفر درصدی در ماه اخیر را زیر سوال برد.

خبرنگار میبد خبر نظر مردم و فروشندگان را در رابطه با قدرت خرید، قیمت اجناس و موضوع کنترل تورم جویا شد.

فروشنده ای گفت: افزایش قیمت اجناس در مقایسه با سال گذشته بیشتر نبوده ولی موضوعی که خرید مردم را کمترکرده، جیب های خالی مردم است و این موضوع سبد خرید مردم را سبک کرده است.

در گوشه دیگر بازار، پیرمرد لباس فروشی را دیدیم که بدون هیچ تبلیغی یا داد و فریادی، ساکت و نگران به جمعیت انبوه مردم نشسته بود، علت سکوتش را جویا شدیم، گفت: از بس صبح تا الان داد زدم خسته شدم، مردم فقط برای نگاه کردن به بازار آمده اند، انگار توی لاله زار قدم میزنند، پیرمرد که معلم بازنشسته بود و دل پری از این اوضاع بازار داشت، اعتراض های خود را مستقیم حواله دولت کرد و گفت: کو تورم صفر درصدی، آخر نفهمیدیم مصداق تورم جیب مردم بود یا آمار آنها، جیب مردم که خالی است، همه دنبال جنس ارزان هستند، برای هزار تومان کلی چونه میزنند، همه ی جنسمان را برای بازار آخرسال آماده کرده بودم که انگار هیچ خبری از خریدار نیست.

خوش بین ترین فروشنده گفت: بازار خرید زیاد خوب نیست و انگار مردم خریدهای عیدشان را روزهای قبل کرده اند که بازار رونق ندارد.

در این میان تنها فروشندگان راضی از بازار، فروشندگان ماهی قرمز و سبزه و لوازم سفره هفت سین بودند.

خبرنگار میبد خبر برای مصاحبه با مردم بیشتر سراغ قشر کارگر رفت، چراکه اکثر جمعیت میبد را کارگران کارخانجات کاشی تشکیل میدهند، در این میان هرکسی درد دلی داشت، یکی از حقوق کم کارگر میگفت، یکی از نپرداختن عیدی و پاداش آخرسال گلایه داشت و بی گلایه ترین آنها هم فقط به گفتن " راضیم به رضای خدا" و " بد نیست، میگذرونیم" بسنده میکردند، البته بودند کسانی که از وضع موجود راضی بوده و خوشبینانه گذشتن زمان را حلال مشکلات می دانستند.

سری هم به بازار میوه زدیم، قیمت ها همانطور که در جدول زیر میبینیم طبق طرح تنظیم بازار منصفانه و خوب بودولی کیفیت میوه ها تعریف چندانی نداشت.

 

تنظیم بازار

قیمت کیلویی

قیمت سبدی

پرتغال

6000

4000

کیوی

5000

4000

سیب زرد

3000

2000

سیب قرمز

3500

2500

موز

5500

4500

خیار بوته‌ای

2500

1500

خیار گلخانه‌ای

3500

2500

 

 

 

در کل افکار عمومی برخلاف آمارهای ارائه شده_ که حاکی از رشد اقتصادی ایران است_ بر این عقیده پافشاری میکند که این رشد اقتصادی آماری بیش نیست و با وجود اخبار کاهش تورم از سوی دولت ،تأثیرات آن در بازار قابل مشاهده نیست و نوسان و گرانفروشی همچنان در ساختار بازار وجود دارد و قدرت خرید آنها نسبت به سیاست های یک سال و نیم دولت بهتر نشده بلکه در قیاس با ماههای اخیر که تورم صفر درصدی را اعلام کرده اند، قدرت خرید آنها کمتر نیز شده است.

در پایان امیدواریم طبق گفته معاون رئیس جمهور، عزم جدی دولت در سال جدید که  افزایش قدرت خرید مردم؛ کاهش نرخ تورم و ایجاد اشتغال است، با جدیت دنبال شده و سال آینده در گزارش خود رضایت بیشتری از عملکرد دولت تدبیر و امید و وضعیت بازار ببینیم.






رای شما
میانگین (3 آرا)
The average rating is 3.0 stars out of 5.