بازگشت به صفحه کامل
رئیس شبکه دامپزشکی میبد عنوان کرد

«توسعه پایدار و تولید سلامت محور» هدف مهم خدمات دامپزشکی میبد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد گفت: هدف مهم دامپزشکی تامین سلامت و امنیت غذایی مردم است.

محسن کریمی در گفتگو با خبرنگار میبد خبر، میبد ضمن گرامیداشت هفته دامپزشکی نقش دامپزشکی  را در سلامت دام بعنوان بخش بزرگی از سبد غذایی انسان بسیار حساس دانسته و گفت: نقش دامپزشکی در بهداشت عمومی موقعی احساس می شود که باید در برابر بیماری های مشترک خطرناکی همچون هاری، سل، بروسلوز، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان و برای پیشگیری و کنترل آنها چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به اهداف و وظایف دامپزشکی گفت: مجموعه دامپزشکی و کارکنان زحمتکش آن با هدف استقرار امنیت غذایی و تامین سلامت دام، سلامت غذا، سلامت انسان و تامین استانداردهای بهداشتی تولیدات دامی در تجارت حول دو محور حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی به وظایف خود عمل می کنند.

کریمی در ادامه بیان داشت: دامپزشکی در راستای حراست از سرمایه دامی کشور با پیشگیری از ظهور، بروز و شیوع بیماریهای واگیر دامی با شرایط خاص خود اقدام کرده و در زمینه حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی با پیشگیری و مبارزه با بیماریهای قابل انتقال به انسان و نظارت و بازرسی از مراکز تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی موضوع را پیگیری و اجرا می کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد با ارائه آمار دام و مراکز استحصال فراورده های خام در شهرستان ابراز داشت: در حال حاضر شهرستان میبد دارای جمعیت دامی هزار و 600 راس گاو و گوساله، 45 هزار راس گوسفند و بز، تعداد 190 واحد پرورش مرغ گوشتی، یک واحد مرغ مادر با ظرفیت 40 هزار قطعه، یک واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 40 هزار قطعه و 8 واحد پرورش بلدرچین می باشد.

وی افزود: در حوزه نظارت بر فراورده های خام دامی، شهرستان میبد دارای 55 واحد قصابی، 25 واحد عرضه مرغ و ماهی، 3 واحد عرضه عمده تخم مرغ، 5 واحد بسته بندی مرغ ، یک واحد کشتارگاه دام می باشد که سلامت و نظارت بر بهداشت آن برعهده مجموعه دامپزشکی بوده و شبکه دامپزشکی شهرستان با وجود مشکل جدی کمبود نیروی انسانی و امکانات با بهره گیری از توان عملیاتی کارشناسان مجرب خود و با کمک کارشناسان بخش خصوصی نسبت به حفظ سرمایه های دامی شهرستان و ارتقاء بهداشت عمومی و سلامت غذا می کوشد.

کریمی مهمترین فعالیتهای شبکه دامپزشکی در حوزه نظارت را کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، نگهداری، حمل، توزیع و عرضه فراورده های خام دامی، کنترل و نظارت بهداشتی قبل و بعد از کشتار دام در کشتارگاه دام، کنترل و نظارت بهداشتی و صدور پروانه جهت خودرو های حمل دام و فراورده های خام دامی عنوان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد اظهار داشت: نظارت و بازرسي بهداشتي بر گوشت در كشتارگاه دام در شش ماه اول سال جاری بطوریکه بر 3هزار و 100راس دام سبك و سنگین  نظارت بعمل آمده و میزان اجزا و لاشه های ضبط شده 959 کیلوگرم بوده است.

وی در خصوص تعداد بازديد از مراكز توليد، توزيع و عرضه فرآورده هاي خام دامي اذعان داشت: از تعداد 529 مورد بازرسی صورت گرفته 112 مورد تخلف بهداشتی ثبت شده که از این تعداد 20 مورد به مراجع قضایی ارجاع شده و مقدار 658 کیلوگرم فراورده های خام دامی ضبط و معدوم سازی شده است. با وجود تعداد 11 واحد عرضه شیر خام در شهرستان بصورت راندوم در 3 نوبت از واحد های مذکور به تعداد 48 نمونه گرفته شده و به منظور انجام ازمایشات لازم به اداره کل دامپرشکی استان ارسال شده است.

کریمی در ارتباط با حوزه مبارزه با بيماري هاي طيور عنوان داشت: صدور مجوز به تعداد 75 واحد مرغ گوشتی فعال به ظرفیت یک میلیون و 302 هزار و 835 قطعه جوجه یک روزه در شش ماهه نخست سال جاری برای واحد های مرغ گوشتی دارای شرایط پرورش صادر شده که با نظارت بر روند پرورش و تخلیه در جهت جلوگیری از بروز بیماریهای طیور بویژه آنفلوانزای پرندگان شاهد عبور از شوک اپیدمی این بیماری در شهرستان در ابتدای سال جاری بوده ایم. 

وی به فعالیت های این اداره در جهت مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره و گفت: شبکه دامپزشکی ضمن تشکیل چندین جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان، کنترل و رصد روزانه تلفات ناگهانی طیور بومی و صنعتی، نمونه گیری و آزمایش سریع موارد تلفات مشکوک، جلوگیری از فعالیت خودروهای عرضه طیور غیر مجاز، نظارت و بازرسی شبانه روزی در سطح شهرستان متاسفانه در نوروز سال جاری اپیدمی این بیماری از سمت مرکز استان و شهرستان اشکذر واحد های موجود در بخش جنوبی شهر میبد درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده و وضمن معدوم سازی نزدیک به 70 هزار قطعه مرغ تخمگذار بومی و بوقلمون خسارت زیادی به صنعت طیور شهرستان وارد شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد ادامه داد: در این خصوص ضمن پایش دقیق کلیه واحد های طیور از فعالیت تعدادی  واحد غیر مجاز در شهرستان جلوگیری کرده و ضمن برخورد با متخلفین و معدوم سازی تعداد 12 هزار قطعه جوجه غیر مجاز واحدهای متخلف پلمپ شدند.

کریمی خاطرنشان ساخت: در حوزه قرنطینه با همکاری تنگاتنگ ادارت مربوطه بخصوص نیروی انتظامی با کلیه خودرو های عرضه کننده غیر مجاز طیور در شهرستان برخورد شده و ضمن توقیف این خودرو ها در حدود یک هزار و 150 قطعه طیور غیر مجاز معدوم شد. همچنین در برخورد با عرضه کنندگان دام زنده غیر مجاز تعداد 215 راس دام توقیف و جهت کشتار به کشتارگاه دام هدایت شدند.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات پرسنل این اداره درجهت حفظ وحراست سرمایه های دامی وارتقاء بهداشت عمومی ازعموم مردم شریف شهرستان خواست درصورت مشاهده تخلف بهداشتی درارتباط باتولید، توزیع، بسته بندی وعرضه فراورده های خام دامی مراتب را ازطریق سامانه ارتباطی۱۵۱۲به بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.